1)

הצפרדעים לא הוסרו ביום שהתפלל משה אלא למחרת, ולמה כאן פסק הברד מיד?

1.

גור אריה (לעיל 8:5): דרך הערוב להיות הולך ובא וכן דרך הברד להפסיק (כי כל ברד שיורד הוא ענין חדש), מה שאין כן המתת הצפרדעים שכבר באו. 1


1

וע"ע במהר"ל בגבורות ה', פל"ג עמ' קכ"ה. ועי' מה שכתבנו לעיל 8:25:2:1*.

2)

למה דוקא במכת ברד התגלה ש"למען תדע כי לה' הארץ"?

1.

מהר"ל, גבורות ה' (פל"ב בסופו, עמ' קכ"ד): כיון שקבע משה זמן מיוחד שתסתלק המכה (-"כצאתי את העיר"), יש כאן גילוי של שם המיוחד. 1


1

כמובא לעיל (7:26:1:1) שהטבע לא פועל בזמן מסוים, ולכן יש כאן גילוי של יחוד ה'. והוסיף המהר"ל שבצפרדע משה הזכיר את השם המיוחד בהתראה כי פרעה קבע מתי יסתלקו הצפרדעים, ואילו כאן שמשה הודיע מתי תסתלק המכה הוא לא הזכיר את השם המיוחד בהתראה אלא רק כעת. ועי' מה שנתבאר לעיל (7:17:2:1) לגבי מכת דם, וכן נזכר השם המיוחד בערוב (לקמן 8:16:1:1), ובכורות (לקמן 11:4:3:1), עיי"ש.

ספר: פרק: פסוק:
חודש: יום: שנה:
חודש: יום: שנה:

KIH Logo
כולל עיון הדף
הקדשות ותרומותתגובות מקוראיםרשימות דוא"לחומר על כל התלמוד והמשנהשאל את הכוללקישורים ללומדי התלמודלוח למחזור הנוכחילוחות ללימודים יומיים אחרים