שאלות על רש"י

1)

רש"י: אטום שפתים: מה פרוש הדברים?

1.

מהר"ל, חידושי אגדות (ח"ב עמ' ו' ד"ה ועוד, נדרים דף לא ב): הערלה היא כיסוי ואטימה, וכאן הפרוש שהוא לא יכול להוציא את הדיבור אל הגילוי בפועל. 1


1

וכן אדם ערל פרושו שהוא בכח ולא יצא אל הפועל.

2)

רש"י: זה אחד מעשרה קל וחומר שבתורה: לכאורה יש פירכא לקל וחומר- ישראל לא שמעו מקוצר רוח אבל פרעה לא הייתה רוחו קצרה?

1.

גור אריה: גם לפרעה יש סיבה שלא לשמוע- כי דברי משה הם לרעתו, ושקל משה שהסיבה של פרעה עדיפה על הסיבה של ישראל. 1

2.

גור אריה: לישראל סיבה שלא לשמוע את דבריו- "קוצר רוח", ולפרעה סיבה שלא לשמוע את דבריו- משה "ערל שפתים" (ואין לדבר כך אל המלך), ובנוסף לכך הדברים הם לרעתו, ולכן ק"ו שפרעה לא יקבל את דבריו. 2


1

והוסיף הגור אריה שבדיני התורה אין ללמוד ק"ו אם יש חומרא בדבר הלַמֵד שאין במלמד- אע"פ שבמלמד יש חומרה גדולה יותר שאין בדבר הלַמֵד, כי התורה ניתנה מפי הגבורה ואיננו יודעים טעמיה, אבל כאן יכל משה לשקול מדעתו.

2

גור אריה: עדין יש לפרוך שאולי סברת 'קוצר רוח' חזקה יותר מ'ערל שפתים' וממה שהנבואה לרעתו? 'קוצר רוח' ו'ערל שפתים' שווים כי הם סיבות שיהיה השומע קץ בדברים, ואצל פרעה יש סיבה נוספת שהנבואה לרעתו.

3)

רש"י: זה אחד מעשרה קל וחומר שבתורה: למה הקדים רש"י לפרש את "ערל שפתים" לפני "ואיך ישמעני"?

1.

גור אריה: רש"י בא לומר ש"ערל שפתים" הוא סיבה ל"ואיך ישמעני" מקל וחומר 1 .


1

כי אני ערל שפתים ועוד שהדברים הם לרעתו כמבואר בשאלה הקודמת.

ספר: פרק: פסוק:
חודש: יום: שנה:
חודש: יום: שנה:

KIH Logo
כולל עיון הדף
הקדשות ותרומותתגובות מקוראיםרשימות דוא"לחומר על כל התלמוד והמשנהשאל את הכוללקישורים ללומדי התלמודלוח למחזור הנוכחילוחות ללימודים יומיים אחרים