שאלות על רש"י

1)

רש"י: ויהי- משה בדרך במלון: למה לא פירש כפשוטו- 'ויהיה ענין זה'?

1.

גור אריה: אם כך, לא היה צריך לכתוב "ויפגשהו" אלא 'ויהי בדרך...פגש אותו'.

2)

רש"י: סכנה היא לתינוק: רא"ם: איך הותר למשה לעבור על מצות מילה מחמת הסכנה, והרי קודם מתן תורה לא נאמרה מצות "וחי בהם" שתדחה את המצוה?

1.

גור אריה: "וחי בהם" איננו מצוה אלא היתר, ואם הותר אחרי מתן תורה, ק"ו שלפני כן.

3)

רש"י: לפי שנתעסק במלון תחלה: משמע שהייתה דעתו למול אחרי העסק במלון, ואילו מתחילת דברי רש"י משמע שהיה מסוכן למול עד שיגיע למצרים?

1.

רא"ם: הוא כבר היה סמוך למצרים ולא הייתה סכנה למול כעת.

2.

גור אריה: ה' ציווה את משה לצאת לדרך ולכן לא יכל למול ולהתעכב 3 ימים, אבל לא היה ציווי כמה זמן עליו ללכת בדרך, ולכן הוא יכל למול ולהתעכב באופן ארעאי. 1


1

יש להקשות שא"כ היה עליו למול מיד בצאתו לדרך, ולמה נענש רק כשהתעסק במלון? ואולי י"ל שבעודו בדרך הוא עוסק במצוה ופטור ממצות מילה, אבל בשעת החניה היה עליו לעסוק במילה תחילה.

4)

רש"י: לפי שנתעסק במלון תחלה: וכי על איחור קל במצות מילה זהו העונש?

1.

מהר"ל, חידושי אגדות (ח"ב עמ' ה, ד"ה גדולה, נדרים דף לא ב): מכאן דרשו שגדולה המילה שלא תלו למשה אפילו מלוא שעה בעבורה, והכוונה שהזמן הוא מצד העולם שנברא ב-7 ימים, והמילה שהיא ביום ה-8 איננה תחת הזמן.

2.

מהר"ל, חידושי אגדות (ח"ב עמ' ה, ד"ה גדולה, נדרים דף לא ב): המילה היא הצורה של האדם, והצורה איננה תחת הזמן כי הזמן תלוי בגשם. 1


1

אודות הקשר בין העולם החומרי אל הזמן, עי' במהר"ל בגבורות ה' פמ"ו (עמ' קע"ה).

5)

רש"י: ובולעו מראשו ועד ירכיו: בגמ' כתוב שאף וחימה בלעו אותו ושיירו רק את רגליו, וצריך ביאור מה הכוונה בזה?

1.

. מהר"ל, חידושי אגדות (ח"ב עמ' ז, ד"ה באו, נדרים דף לב א): האדם מורכב מגוף ונפש, וכנגד זה כשהתחייב משה, באו שני מלאכי חבלה לבלעו 1 ולא שיירו אלא את רגליו כי עדין היה אפשר לתקן את החטא. ועוד- לא ראוי לדבר רוחני לבלוע את החלק הפחות שבאדם. עיי"ש.


1

ע"ע במהר"ל, נתיבות עולם (נתיב הצדקה פ"ג עמ' קע"ג) שבהכרח יש חסרון בגוף ובנפש ולכן יש להם מתנגד- 'אף' כנגד הגוף והוא מצד ימין [ימין היינו חסד, והגוף קיומו בחסד כמבואר במהר"ל בגבורות ה' פמ"ה עמ' קע"ד, ועי' לעיל שמות 4:3:1:1* בענין זה], ו'חימה' כנגד הנפש כי חימה הוא כח חום האש [כלומר- מידת הדין שהיא בשמאל, וכן הנפש היא בשמאל כי בכחה לעמוד בדין כמבואר במהר"ל בגבורות ה' פמ"ה עמ' קע"ד]. ועוד כתב שמ'אף' יבאו יסורים על האדם במנהגו של עולם ומ'חימה' יבאו פגעים שלא כמנהג העולם- במידת הדין ובכח גדול, ולכן בחימה יש אותיות יו"ד ו-ה"י משם ה'.

ספר: פרק: פסוק:
חודש: יום: שנה:
חודש: יום: שנה:

KIH Logo
כולל עיון הדף
הקדשות ותרומותתגובות מקוראיםרשימות דוא"לחומר על כל התלמוד והמשנהשאל את הכוללקישורים ללומדי התלמודלוח למחזור הנוכחילוחות ללימודים יומיים אחרים