1)

למה הגאולה באה דוקא בלשון "פקוד פקדתי"?

1.

גור אריה: מילת "פקוד" משמשת לטובה ולרעה, וכך נגאלו- במידה הכוללת טוב לראויים ורע לעוברי רצונו. 1

2.

גור אריה: מילת "פקד" רומזת לכל צרותיהם על ידי האותיות הנעלמות 2 שלה- א' מ-פ"א רומז לשנתם האחרונה במצרים ששחטו בניהם, ו"ף מ-קו"ף רומז ל-86 שנה שמררו את חייהם, ו-ל"ת מ-דל"ת רומז ל-430 שנה שהיו גרים. 3

3.

גור אריה: ה' ברא את העולם ב-22 אותיות, והאותיות הכפולות (מנצפ"ך) הן גדולות יותר [בערכן המספרי] משאר האותיות, והן מעל שאר האותיות ולכן הם באות בסוף מילה. משום כך הגאולות באו באותיות הללו. 4


1

במהר"ל, גבורות ה' (פכ"ו עמ' קח) הוסיף שלמשל בראִיה- אפשר לראות לטובה או לרעה אבל הראיה עצמה היא אחת וכן בשאר דברים, לעומת זאת פקידה לטובה ורעה הן שני דברים שונים. עיי"ש.

2

הכוונה למילוי של האותיות, כגון האות 'פא'- ה-א' היא האות הנעלמת.

3

והוסיף המהר"ל בגבורות ה' (פכ"ה עמ' ק"ח) שיש כאן פקידה גלויה על מה שעשו מצרים בכלל, ופקידה נעלמת על כל פרט ממה שעשו להם.

4

וזה לשון המהר"ל בגבורות ה' (פכ"ו עמ' ק"ט ד"ה ובפרקי): 'ואלו ה' אותיות...חקק בהם הגאולה של עולם', ועיי"ש שהוסיף לבאר למה גדולה מעלתן של האותיות הפשוטות והסתומות, ולמה יש דוקא חמש אותיות שבהן הגאולה.

2)

למה כפל הכתוב "פקוד יפקוד"?

1.

גור אריה: הכתוב בא ללמד שהייתה פקידה כפולה- טובה לישראל ורעה למצרים. 1

2.

מהר"ל, גבורות ה' (פ"ל עמ' קטז ד"ה והנה): הגאולה התחלקה לשתים (-אחרי בקשת משה הכביד פרעה את העבודה ומשה נכסה מעיניהם ל-6 חודשים) ולכן הפקידה כפולה.


1

ובמהר"ל בגבורות ה' (פכ"ו עמ' ק"ח) הוסיף שזה בא ללמד שישראל נגאלו במידה העליונה הכוללת פקידה לטובה ופקידה לרעה. (עי' בשאלה הקודמת.)

שאלות על רש"י

3)

רש"י: שבלשון זה הם נגאלים: מה הראיה שהאומר "פקוד פקדתי" הוא אכן הגואל, ולא שמע זאת מאחרים?

1.

גור אריה: כאשר יאמר הגואל לשון זו ישמעו לו ויתבוננו בדבריו, ואחר כך הוא יעשה אותות כדי להוכיח. 1

2.

מהר"ל, גבורות ה' (פכ"ו עמ' קח): ה' הבטיח שכשיאמר הגואל "פקוד פקדתי", תתחזק אמונתם ויאמינו לגמרי. 2


1

הגור אריה שם מוסיף שמשה ניתלש מבית אביו כבר בגיל 12 ולכן יש בדבריו קצת ראיה וישמעו לו להתבונן בדבריו.

2

ע"ע בגור אריה כאן שלרמב"ן הובטח לישראל שהגואל יאמר "פקוד פקדתי" ולא אף אדם אחר, והקשה הגור אריה שלאדם יש בחירה ואם ירצה יֵכזב? ומדברי המהר"ל בגבורות ה' שהובאו כאן, נראה שהובטח רק שאם יאמינו- אז יחזק ה' את אמונתם כשיאמר "פקוד פקדתי".

4)

רש"י: יעקב אמר "ואלוקים פקוד יפקוד אתכם": קשה שאלו דברי יוסף לאחיו, ומנין שכך אמר יעקב?

1.

גור אריה: בודאי יוסף שמע זאת מאביו, שאם לא כן- מנין לו?!

5)

רש"י: נקרה...לשון מקרה: אצל בלעם כתוב שלשון "ויקר" הוא לשון קרי וטומאה?

1.

גור אריה: הכוונה שה' נקרה עלינו בטומאה כי הארץ מלאה גילולים, ולכן עלינו ללכת למדבר.

2.

גור אריה: אצל בלעם ה' הוא המדבר, ויש לדרוש שזה לשון טומאה מכך שלא נאמר בלשון חיבה, אבל כאן אלו דברי ישראל ולא ראוי להם לומר לשון חיבה על עצמם.

3.

גור אריה: ראוי להתגלות לנביא בקריאה של חיבה, ולכן דרשו את לשון "ויקר" לגנאי, אבל כאן שייך לשון "נקרה" כי זה באמת היה במקרה. 1


1

כי הם באמת לא התנבאו באופן קבוע.

ספר: פרק: פסוק:
חודש: יום: שנה:
חודש: יום: שנה:

KIH Logo
כולל עיון הדף
הקדשות ותרומותתגובות מקוראיםרשימות דוא"לחומר על כל התלמוד והמשנהשאל את הכוללקישורים ללומדי התלמודלוח למחזור הנוכחילוחות ללימודים יומיים אחרים