שאלות על רש"י

1)

רש"י: אחד שור ואחד כל בהמה וחיה ועוף אלא שדיבר הכתוב בהווה: מנין למדו זאת?

1.

גור אריה: הגמ' (בבא קמא דף נד ב) למדה ממה שבדיברות ראשונות נאמר בשבת "עבדך ואמתך ובהמתך" ובדברות אחרונות "שורך וחמורך וכל בהמתך"- וזה לשון ריבוי ללמד גם על עופות, ומכאן למדנו לכל מקום שכתוב "שורך וחמורך".

2)

רש"י: איני יודע שהוא נבלה, ונבלה אסורה באכילה: אולי כשקדם ושחטו קודם שנסקל הוא מותר באכילה, ואת הפסוק נעמיד בבן פקועה [-שחט בהמה ונמצא ולד במעיה] שניתר בשחיטת אמו, וכלפיו אמר הכתוב שכשנסקל הוא אסור באכילה, אע"פ שאין בו איסור נבלה?

1.

תוספות (בבא קמא מא א, ד"ה איני): מהריבוי של "ולא יֵאָכֵל את בשרו" למדנו שגם אם שחטו ועשאו כעין בשר, אסור. 1

2.

גור אריה: גם אם נעמיד את הפסוק בבן פקועה- הרי מיתתו כשחיטה, ואם הוא ניתר בשחיטה, היה צריך להתירו גם כשנסקל, שהרי הגמ' ניסתה להעמיד את איסור אכילת השחוטה במי ששחט עם אבן צור ובזה קיים דין סקילה ולא במי ששחט בסכין, ודוחה הגמ'- וכי יש דין לשחוט בסכין?! והכוונה שאם עשה בו דין שחיטה אין להחשיבו כסקול (עיי"ש בתוס', בבא קמא דף מא ב ד"ה היכא), וכן יש לומר כאן.


1

שני הסברים בגמ' מנין לנו ששור שנגח אסור באכילה אפי' קדם ושחטו- א] אם נסקל השור פשוט שנבלה אסורה באכילה, ולכן יש להעמיד את הפסוק במקרה שקדם ושחטו. (עיי"ש בגמ' מה שקשה על זה.) ב] די היה לכתוב "ולא יאכל", המשך הכתוב "את בשרו" מיותר, לרבות אופן שקדם ושחטו ועשאו כעין בשר. אמרו תוס' שלתרוץ השני של הגמ' ניחא גם אם נעמיד את "לא יאכל" לגבי בן פקועה, עדין יש לאסור בהמה שנשחטה מהיתור של "את בשרו". הגור אריה מעיר על תוס' שלא יישבו את התרוץ הראשון של הגמ', וגם לתרוץ השני יש לשאול- גם בבן פקועה ניתן לומר שעשאו כעין בשר כששחטו, כי הוא מותר באכילה כאילו נשחט. [לא הבנתי קושייתו, לכאורה כוונתם שיותר פשוט לאסור באכילה כאשר נעשה בשור דין סקילה, ולכן אם היה כתוב רק "לא יאכל" הייתי אומר שאין מקור לאסור כשקדם ושחט, ואת "לא יאכל" אמנם אין להעמיד בסתם בהמה שנסקלה כי אז היא נבלה ופשיטא שאסורה באכילה, אבל יש להעמיד בבן פקועה שאינו חייב שחיטה. אם אכן קדם ושחטו ועשאו כעין בשר, אין הבדל בין בן פקועה לכל שור, ואיסורם נלמד מהיתור של "את בשרו".]

3)

רש"י: זהו מדרשו. ופשוטו כמשמעו: מהו חשיבות הפשט? ומה מקום הדרש לעומת הפשט?

1.

עי' לעיל, בראשית 3:8:1:1.

ספר: פרק: פסוק:
חודש: יום: שנה:
חודש: יום: שנה:

KIH Logo
כולל עיון הדף
הקדשות ותרומותתגובות מקוראיםרשימות דוא"לחומר על כל התלמוד והמשנהשאל את הכוללקישורים ללומדי התלמודלוח למחזור הנוכחילוחות ללימודים יומיים אחרים