שאלות על רש"י

1)

רש"י: הם הלשינו עליו: מנין דרשו זאת?

1.

גור אריה: אם אחרים הלשינו, למה עשו זאת רק עכשיו ולא ביום המעשה?!

2.

מהר"ל, גבורות ה' (פרק י"ט עמ' פ"ו ד"ה וישמע): בודאי דתן ואבירם הלשינו כי הם המתנגדים תמיד למשה ואהרון, ואין לומר שאחרים עשו זאת במקרה, כי לא יתכן שסדר גאולתם של ישראל יהיה במקרה.

2)

רש"י: ולא שלטה בו החרב: במדרש כתוב שהייתה זו חרב שאין כמותה וכרכוהו על צואר משה 10 פעמים, וצריך ביאור מה זה בא ללמדינו?

1.

מהר"ל, גבורות ה' (פרק י"ט עמ' פ"ו ד"ה ומה שאמרו): למלך יש כח ומזל גדול 1 והוא כרך אותו על משה 10 פעמים כי 10 הוא מספר כללי 2 , והדברים העלונים הם כלליים. 3


1

משמע שזה ענין החרב שאין כמותה.

2

כלומר- המספרים עד 9 הם אחדות- פרטים, וב-10 נעשים האחדות לכלל אחד.

3

והכוונה כאן שפרעה ניסה לפגוע במשה על ידי כח מלכותו שהוא מן העליונים.

3)

רש"י: ולא שלטה בו החרב: במדרש כתוב שנעשה צוארו כשיש, וצריך ביאור מה משמעות הדבר?

1.

מהר"ל, גבורות ה' (פרק י"ט עמ' פ"ו ד"ה ומה שאמרו): ה' החזיק את צוארו של משה כדי שכחו ומזלו של פרעה לא יוכל לפעול בו.

4)

רש"י: ולא שלטה בו החרב: אם כך, למה נזקק משה לברוח למדין?

1.

מהר"ל, גבורות ה' (פרק י"ט עמ' פ"ו ד"ה ומה שאמרו): פרעה ניסה לפעול במשה על ידי מזלו שהוא מלך, וה' עשה צואר משה כשיש שמזלו של פרעה לא יוכל לפעול בו, ולכן יכל משה להמלט. 1


1

כי ה' מנע מפרעה מלפגוע במשה במזלו הגדול שהוא מלך, אבל אלמלא שנמלט היה פרעה יכול לפגוע בו בדרך הטבע ולכן הוא ברח למדין.

5)

רש"י: למד מיעקב וכו': משמע שיש ענין מיוחד בזיווג על הבאר, וצריך ביאור מה הוא?

1.

גור אריה: האשה דומה לבאר- "ברכות תהום רובצת תחת", ולכן אמרו חז"ל שהבאר הייתה בזכות מרים. 1

2.

מהר"ל, גבורות ה' (פרק י"ט עמ' פ"ו ד"ה וישב): [כל שפע בא מלמעלה למטה, ורק] הבאר נובעת מלמטה למעלה, וזה בדוגמת האשה שמתעלה על ידי תשוקתה לבעלה. 2


1

ע"ע במהר"ל בנצח ישראל (פנ"ד עמ' ר"א) בעניין זה.

2

ועיי"ש שהמקום גורם, ולכן מצא את זיווגו על הבאר כי האשה היא בדוגמת הבאר.

ספר: פרק: פסוק:
חודש: יום: שנה:
חודש: יום: שנה:

KIH Logo
כולל עיון הדף
הקדשות ותרומותתגובות מקוראיםרשימות דוא"לחומר על כל התלמוד והמשנהשאל את הכוללקישורים ללומדי התלמודלוח למחזור הנוכחילוחות ללימודים יומיים אחרים