1)

למה בפסוק א' כתוב שבאו לסיני ובפסוק ב' חוזר לפרש שנסעו מרפידים לסיני?

1.

גור אריה (לקמן, פסוק ב): 1 הזכיר את ההגעה לסיני לבד כדי שלא תאמר שבמקרה ניתנה התורה כאן, אלא באו לסיני במכוון כדי לקבל תורה. 2

2.

מהר"ל, דרוש על התורה (עמ' יא, ד"ה והוא מה): 3 הכתוב בא לומר שהיו ראויים לקבל תורה דוקא בּמִדבַּר, כי אדם נקרא על שם האדמה, וכשאין בו תורה ההוא כּמִדבַּר ושדה בּוּּּר, וניתנה לו תורה כדי להשלימו. 4

3.

מהר"ל, דרוש על התורה (עמ' טז, ד"ה ולכך כתיב) 5 : ללמדנו שקבלת התורה אפשרית רק כאשר האדם לא נמשך אחרי תאוות הגוף ומשים עצמו כּמִדבַּר שאין בה דברים גופניים. 6

4.

מהר"ל, דרוש על התורה (עמ' יז, ד"ה ועוד רמז): רמז לך שרק המשים עצמו כּמִדבַּר שהוא הפקר לכל, זוכה בתורה. והכוונה שהוא בעל ענוה ולא נחשב בעיני עצמו. 7


1

עי' בפסוק הבא בשאלת רש"י ובמה שהבאנו מהרא"ם והגור אריה.

2

כעין שכתב הרמב"ן כאן שביאתם לסיני הייתה להם שמחה ויום טוב, ומעת יציאתם ממצרים נכספו אליו.

3

באופן כללי, מבואר במהר"ל בדרוש זה פעמים רבות (כגון בעמ' כז ד"ה ועוד ירצה) שענין הפסוקים הללו ללמד על התנאים הנצרכים לקבלת התורה, ושהיא ניתנה במקום ובזמן המיוחדים לה, לעם הראוי ועל ידי השליח הראוי, ולקמ' יובא עוד מדבריו.

4

כפי שהאריך לפני כן לבאר שהאדם נקרא על שם האדמה כי הוא נברא בכח ועליו לצאת אל הפועל, בשונה מהבהמה שהיא 'בה מה'- כל מה שיש בה בכח, נמצא גם בפועל. (והאריך בכך בתפארת ישראל פ"ג עמ' יב.) ועיי"ש שבכך ביאר את תשובת משה לטענת המלאכים שעל התורה להשאר בשמים כי פנימיותה וסודה שייכים לעליונים, ענה להם משה שדוקא האדם ראוי לתורה כי הוא חסר ונחשב כּמִדבַּר, וזקוק לתורה מן השמים להשלמתו. והוסיף (שם עמ' טו) שגם סתרי תורה ניתנו לאדם אע"פ שלמלאות חסרונו די היה בנגלות התורה, כי היות והאדם בריאה חסרה בעצמה, לא תשבע נפשו ולעולם הוא מבקש השלמה כפי שהמשילו חז"ל לעירני שנשא בת מלכים- כל מה שיביא לה אינם כלום לה כי היא בת מלך. ועיי"ש שלאדם שני חסרונות- א] הנשמה ירדה מהעליונים לתחתונים ולכן ניתנו שס"ה מצוות לא תעשה כי בעולם הזה מקום האדם תחת השמש שמהלכה שס"ה יום. ב] הנשמה התחברה בגוף שהוא חסר בתכלית, ולכן ניתנו רמ"ח מצוות עשה להשלים איברי האדם. (ע"ע בתפארת ישראל פכ"ד עמ' עא בביאור אגדה זו.)

5

כ"כ גם בתפארת ישראל פכ"ו עמ' עט' בתחילתו. ע"ע בשאלות הבאות אודות נתינת התורה במדבר דוקא.

6

כי התורה היא שכל גמור, והשכל נבדל מהגוף. ועיי"ש ש'סיני' בגימטרייה 'סולם', כי כשאדם מתלבש במידה זו של פרישה מהגוף ותאוותיו, יש לו סולם לעלות השמיימה. ע"ע בנתיבות עולם (נתיב התורה פ"ג עמ' יב) באריכות בענין זה.

7

עיי"ש שמשה זכה שתיקרא התורה על שמו רק משום שמיעט עצמו, כי דבר גשמי הוא מוגבל ואילו התורה ארוכה מארץ, רחבה מיַם ועמוקה מתהום (והאריך שם לבאר זאת). אך מי שאיננו נחשב בעיני עצמו, אין לו מידה וגבול. ע"ע בנתיבות עולם (נתיב התורה פ"ב עמ' י) באריכות בענין זה, ובתפארת ישראל סוף פכ"ג עמ' עא.

2)

במדרש (במדבר רבה, א, ז): בשלושה דברים ניתנה התורה- באש (פס' יח- "עשן כולו"), במים (שופטים 5:4- "גם עבים נטפו מים") ובּמִדבַּר, מה אלו חנם לכל באי עולם, כך התורה. וצריך ביאור מה הצורך בשלושת הדימויים, ולמה צריך ללמדך שהיא הפקר- וכי חשבנו שצריך לקנותה ממישהו?

1.

מהר"ל, תפארת ישראל (פכ"ו עמ' עט, ד"ה ובמדרש): האדם גשמי והתורה שכלית, ולכן ניתנה תורה בדברים שהם הפקר, שאינם מיוחדים לאדם אלא נבדלים ממנו. ודבר זה בשלוש בחינות- א] השכר איננו טבעי ולא כמנהגו של עולם אלא אלוקי, ולכן ניתנה תורה במים כנגד השכר. 1 ב] העונשים שבתורה אינם כמנהגו של עולם אלא עונש אלוקי, ולכן ניתנה התורה באש כנגד העונש. ג] התורה בעצמה איננה טבעית, והתועלת הטבעית היוצאת מהמצוה איננה טעם המצוה, 2 כּמִדבַּר 3 שלא גדלים בו דברים טבעיים.

2.

מהר"ל, תפארת ישראל (פכ"ו עמ' פ, ד"ה ויש לפרש): יש בתורה 3 בחינות- כל דבר שבה הוא טוב (כנגד המים שהם ברכה), ומחויב (כנגד האש שיש בה כח וחוזק), ואיננה דת טבעית או נימוסית אלא סדר אלוקי (כנגד המִדבַּר שאיננו מקום קיום טבעי). 4

3.

מהר"ל, דרוש על התורה (עמ' יט, ד"ה ובמדרש): כשם שה' הוא אדון הכל, כך התורה ראויה לכל, אלא שהאומות מאסו בה מלקבלה. 5 והנמצאים נחלקים לשלושה- ישראל, אדום 6 , ושאר האומות. 7 לכן ניתנה תורה באש האדומה- כנגד מידת אדום, לומר שהתורה ראויה למידתם ושייכת אליהם. במים כנגד שאר האומות שנמשלו למים רבים, ובּמִדבַּר כנגד ישראל שמסולקים מהתאוות הגשמיות. 8

4.

מהר"ל, דרוש על התורה (עמ' כא, ד"ה ועוד נתנה): ללמדנו שאין לאדם אמתלא למה לא למד תורה, שהרי התורה היא הפקר לכל. ובגמ' (יומא לה ב)- שלוש טענות יש לאדם למה לא עסק בתורה- עני וטרוד במזונות, עשיר וטרוד בנכסים, נאה וטרוד ביצרו. 9 והכוונה שיש כאן שלושה מעכבים מלימוד התורה- מניעה חיצונית מחמת מחסור (-עני) או מחמת תוספת (-עשיר), ומניעה עצמית בגופו מחמת יצרו. כנגד זה ניתנה תורה במים המביאים ברכה ללמדך שיתברכו נכסיו גם אם לא יעסוק בהם כל כך. באש כנגד הטרוד ביצרו כי התורה מושלת ביצר ככתוב "כה דברי כאש" והיא תבלין ליצר הרע. בּמִדבַּר להורות שאם הוא עני כיון שכך מזלו, לא יועיל לו לעסוק בפרנסה, אלא אדרבא- אם יעסוק בתורה יפרנסהו ה' למעלה מהמזל ודרך הטבע, כפי שפירנס את ישראל בּמִדבַּר.

5.

מהר"ל, דרוש על התורה (עמ' כג, ד"ה ועוד נתנה): הבא ללמוד תורה צריך הכנה מצד רבו, מצד התורה ומצד עצמו- הנותן, המקבל, והדבר המתקבל, ואז תהיה לו התורה כהפקר. כיצד? מצד התורה- שתהיה לו כמים לשתות בצמא את דבריה. מצד רבו, שיהיה מורא רבו עליו כאש להזהר בגחלתם של חכמים. מצד עצמו, להיות כּמִדבַּר שיחשוב עצמו כאילו איננו דבר, כי רק מי שחסר ראוי לקבל תורה. 10

6.

מהר"ל, דרוש על התורה (עמ' כג, ד"ה ועוד נתנה): כל חלקי התורה הם הפקר לכל- מקרא, משנה ותלמוד. המקרא כּמִדבַּר שלא יוצא אל הפועל כי אי אפשר לקיים מצוות על סמך המקרא לבד. המשנה כמים שאדם מרווה צמאונו, אך איננו מתפרנס לשובע עד החידוד בתלמוד, והפלפול והחידוד הם כאש.


1

כי המים חיים לעולם.

2

אלא מצוות התורה הם סדר אלוקי ולא סדר טבעי כפי שהאריך בתפארת ישראל פ"ח עמ' כט, עיי"ש.

3

עוד הביא המהר"ל שם (תחילת פרק כו, עמ' עט, וכן בנתיבות עולם ח"ב, נתיב היראה פ"ג, עמ' ל, ד"ה ואמרו במדרש) שכשבא ה', הים ראה וינוס וההרים רקדו כאילים, ורק המדבר קיבל אותו, ופירוש הדברים שהישוב הראוי לדברים גשמיים, נדחה מפני ה' שנבדל מהגשם. אך המדבר מסולק מדברים גשמיים ולכן קיבל את כבוד השכינה.

4

כעי"ז עי' בדבריו בתפארת ישראל פ"כ עמ' סב שהתורה נכתבה באש שחורה על גבי אש לבנה, האש מורה שהנושא של התורה איננה דבר גשמי. האש הלבנה היא הטוב והחסד שבתורה, והאש השחורה מורה שדבריה ניכרים ומבוררים [-ומחוייבים].

5

עי' לעיל (שמות 18:27:2:1***) שכל העמים יכלו לקבל את התורה כטפלים לישראל, אך לא להיות עיקר מקבלי התורה. וענין זה פירש המהר"ל בתפארת ישראל (פט"ז עמ' נא, ד"ה מופת שני) שהבריאה כולה נבראה בשלמות, ורק האדם נברא חסר שהרי שכלו איננו שלם, וגם אם יש אנשים פרטיים שהם בעלי שכל, אך לעולם איננו מגיע לידי השלמה וגמר. אכן, נתינת התורה היא השלמת השכל בעולם ולכן נצרך שתתן התורה בשלמותה אל כל מין האדם, ולכן ניתנה התורה במדבר כי היא הפקר לכל- גם לאומות, והם מצידם לא רצו לקבל אותה.

6

כמבואר שם שאדום הם לעומת ישראל והם נפרדים משאר העמים כפי שדרשו "שני גוים"- שני שנואי גוים. על מידת אדום, ע"ע לעיל, בראשית 15:9:7:1, וכן בבראשית 25:23:3:1, ושם 25:25:2:1, ושם 25:25:5:2.

7

ובהמשך דבריו כתב שישמעאל סירב לקבל את התורה, ואם בן אברהם כך, כל שכן שאר האומות.

8

וזה ענין המִדבַּר כמבואר בשאלה הקודמת.

9

ע"ע במהר"ל בנתיבות עולם (נתיב התורה פ"ד עמ' יט, ד"ה בפ"ג דיומא) שפירש אגדה זו.

10

כמבואר בשאלה הקודמת (תשובה 2 בהערה) שחסרונו של האדם הוא התשובה לטענת המלאכים- "מה אנוש כי תזכרנו".

3)

למה ניתנה תורה בחודש השלישי? ובגמ' (שבת דף פח א)- בריך רחמנא דיהב אוריאן תליתאי (נתן לנו תורה משולשת- תורה נביאים וכתובים)לעם תליתאי (כהנים לוים וישראלים), על ידי תליתאי (משה שהוא שלישי לבטן), ביום תליתאי (לפרישתם מהאשה), בירחא תליתאי (חודש סיון). וצריך ביאור מהי מעלת השלישי?

1.

מהר"ל, תפארת ישראל (פי"א עמ' לז, ד"ה ודבר זה): 1 הדבר המשולש יש בו יושר כי השלישי הוא באמצע- לא נוטה לימין ולשמאל. 2 ונתן את התורה לעם משולש כי ישראל ישרים- בני יעקב שנקרא ישורון. 3 על ידי שלישי- משה שמידתו יושר כפי שבתחילת יציאתו עשה דין במיצרי. בחודש השלישי שהוא ממוצע בין חום לקור, וביום השלישי מיום שדיבר עמם ה' כי יש בו סגולת היושר.

2.

מהר"ל, תפארת ישראל (פכ"ה עמ' עו, ד"ה והבן מה): התורה ניתנה דוקא בחודש השלישי כי התורה היא דבר שכלי שאיננו נופל תחת הזמן 4 , והזמן מתחלק לשלושה- עבר הווה ועתיד, ה'עתה' הוא השלישי- הממוצע המחבר בין העבר לעתיד, ולכן הוא לא זמן בעצם, ובו ראוי שתינתן התורה. 5

3.

מהר"ל, תפארת ישראל (פכ"ה עמ' עו, עמ' אבל במדרש) 6 :כשם שגירות צריכה להמתין 3 חודשים עד שתינשא, כך ישראל היו צריכים להמתין 3 חודשים משעת יציאת מצרים 7 , כי בפחות משלושה הזמן עדין נחשב כמחובר 8 .

4.

מהר"ל, דרוש על התורה (עמ' עמ' כה ד"ה ולכך): בחירה לא שייכת באחד מתוך שתים כי מחצה כרוב, אלא דוקא באחד מתוך שלוש- בחר באחד והותיר את הרוב. לכן כך ניתנה התורה להודיע שהיא מתנה נבחרת- יעקב נבחר בין האבות, ובחר בישראל מתוך כל האומות ואדום 9 ועל ידי "משה בחירו" (תהלים 106:23) הנבחר מבין כל הנביאים, והתורה נבחרה מבין נביאים וכתובים, וכל שכן משאר החכמות. וכן ניתנה תורה בזמן הנבחר- זמן ממוצע בין החום לקור. וכן ביום השלישי לפרישתם שהוא נבחר כי יש בו טהרה גמורה.


1

המהר"ל שם עוסק לבאר מדוע קונה אדם הצלחה נצחית על ידי לימוד התורה העוסקת בדברים פשוטים כגון הלכות נזיקין ושכנים, ולא על ידי עיון בדברים גבוהים כמהות הגלגלים והמלאכים. על כך פירש המהר"ל שכל נברא הוא בעל חסרון [אולי הכוונה שמעצם היותו נברא הוא חסר שהרי הוא תלוי ומוגבל] ולכן אין בהם יושר [כמבואר לקמן שהיושר אין לו סוף וגבול], ואין דבקות על ידם בה'. אך התורה היא היושר ולכן היא הקרובה אל ה', כי התורה לא מעיינת במעשים הגשמיים עצמם, אלא בגזרת ה' בהם.

2

כעי"ז במהר"ל בדרוש על התורה (עמ' כד, ד"ה ובשבת): השלישי מורה על היושר, כי השנים הם שתי קצוות, והשלישי הוא היושר שלא נוטה לקצה. וזה מורה שהתורה נצחית כי השלישי לא נוטה אל הקצה. וביאור הדברים לכאורה שמידת אברהם היא חסד הנוטה לימין, ומידת יצחק דין הנוטה לשמאל, ולכן במידות הללו יש קצה וקליפה- שהרי חסד ודין יכולים להיות מקולקלים (וזה ענין ישמעאל קליפת אברהם ועשיו קליפת יצחק). לא כן מידת היושר של יעקב- כל עניינה הוא יושר בלי נטיה, ולכן ליעקב אין קליפה (ואין פסול בזרעו).

3

כפי שיעקב אבינו לא מת, עי' בראשית 49:33:1:2.

4

כי הזמן הוא מימד של החומר כפי שכתב המהר"ל בגבורות ה' פמ"ו (עמ' קעה).

5

וכ"כ המהר"ל בדרוש על התורה (עמ' כג, ד"ה ואמר בחדש), עיי"ש.

6

עיי"ש טעם נוסף למה היה צריך לספור 50 יום קודם מתן תורה.

7

ומפני שזה תלוי כאן בחודשים, לכן די במקצת חודש שיחשב ככולו.

8

כי הזמן מחובר, ויש לו יש התחלה, אמצע וסוף, אך אחרי שעוברים שלושה כבר אין כאן חיבור. (ע"ע בהקדמת האור חדש, עמ' נז, שבפחות משלושה יש לבוד וחיבור.)

9

כמבואר בשאלה הקודמת, תשובה 3.

4)

למה ניתנה התורה רק אחרי יציאת מצרים ולא ניתנה כבר לאבות?

1.

מהר"ל, תפארת ישראל (פי"ז עמ' נו): לאבות ניתנו מצוות פרטיות הראויות להם לפי מידתם, אך התורה היא הסדר התמידי שאין לו שינוי, והאבות שהם פרטיים יש בהם שינוי, שהרי כשמת אברהם- אין כאן אברהם, ולכן רק עם שהוא כללי יכול לקבל את התורה.

5)

מה משמעות השמות של מדבר סיני?

1.

מהר"ל, תפארת ישראל (פכ"ו עמ' פ, ד"ה ובפרק רבי): חז"ל רמזו כאן (בגמ', שבת דף פט א) למה ניתנה התורה במדבר- שמו העצמי חורב כי כולו חורבן ושממה 1 , לכן זהו מקום מידת הדין, ומזה נגזרו שאר השמות 2 - א] ראוי לגזור שם ולצוות את ישראל 3 , ולכן נקרא צין. ב] הקדושה ראויה למדבר כי אין שם דברים חומריים הרחוקים מהקדושה, וזהו קדש. 4 ג] אחר שמתו רבים במצרים רצה ה' להרבות אותם ולהקים בניהם תחתם, והמדבר מתאים לכך כי לידה היא מכח מידת הדין 5 , וזהו פארן. ד] המדבר הוא מקום דין ומשם ירדה מידת דין לאומות, כי התורה היא המעלה העליונה הקרובה אל ה', והמרחיק אותה מתרחק מה', ולכן ירדה משם שנאה לאומות, וזהו סיני. ה] התורה האלוקית קדמה לעולם הגשמי הטבעי, ולכן ראוי שתנתן במדבר, וזהו קדמות. וי"א ששמו העצמי הוא סיני ונקרא חורב כי ענין המדבר שהוא מקום חורבן, ולפני מתן תורה היו האומות עיקר המציאות, ובמתן תורה כאילו חרב כל העולם וזהו חורב.


1

ע"ע במהר"ל בחידושי אגדות (ח"ג עמ' יט, ד"ה לא חרבה, ב"מ דף ל ב) על כך שירושלים חרבה משום שהעמידו דיניהם על דין תורה, כי התורה ניתנה במקום חורבן, ואילו נכנסו לפנים משורת הדין לא הייתה ירושלים חרבה מחרב.

2

עיי"ש שהמדבר התחלק לחמשה שמות דוקא כי מספר זה שייך למידת הדין, ועי' מה שביאר בחידושי אגדות (ח"א עמ' מה, ד"ה מאי הר, שבת דף פט א). ע"ע בדבריו בגבורות ה' (תחילת פכ"ג, עמ' צז) אודות השמות של הר סיני, הובאו הדברים לעיל, שמות 3:1:3:1 ובשאלה הבאה שם.

3

כפי שביאר המהר"ל שם (פ"ו עמ' כב, ד"ה אבל מדברי) שמצוות לאו להנות ניתנו כי הם ניתנו כגזרה וציווי.

4

עי' לעיל (שמות 3:1:2:1) שהמדבר איננו מקום טבעי, ולעיל (שמות 16:13:2:1) שלכן גם צורכיהם הגופניים של ישראל ניתנו להם במדבר באופן רוחני.

5

כפי שכל הבריאה יצאה אל הפועל מכח מידת הדין, שהרי במעשה בראשית נאמר דוקא שם 'אלוקים' שהוא מידת הדין, עיי"ש, וע"ע בגבורות ה' פמ"ג עמ' קסג, ד"ה וכאשר תבין.

שאלות על רש"י

6)

רש"י: ביום הזה- בראש חודש: מנין למדו זאת?

1.

גור אריה: "בחודש השלישי" יכול להתפרש על כל החודש (ולא בא הכתוב לומר באיזה יום באו לסיני), או על ראש חודש. כיון שכתוב "ביום הזה" משמע שמדובר על יום מסוים, ולכן בהכרח הכוונה לראש חודש. 1


1

בגמ' (שבת דף פו ב) כתוב שבאו למדבר סיני בראש חודש, והמקור גזירה שווה- כאן כתוב "הזה" ובפרשת החודש (לעיל שמות 12:2) כתוב "הזה" ושם מדובר בר"ח כפי שדרשו מ"הזה" שהראה ה' למשה לבנה בחידושה (עי' תוס' שם). ובמכילתא כאן- "נאמר כן ביום הזה ונאמר להלן החודש הזה, מה הזה האמור להלן ראש חדש, אף הזה האמור כאן ראש חודש". והנה, הרא"ם הבין שגם במכילתא למדו מגז"ש כמו בגמ' וזו גם כוונת רש"י, ולדבריו קשה כיצד ממשיך רש"י ושואל למה כתוב "ביום הזה" ולא 'ביום ההוא' (יובא בשאלה הבאה), אך הגור אריה פירש שהמכילתא לא למדה זאת מגז"ש אלא ממשמעות כמו שנתבאר, ועי' בשאלה הבאה.

7)

רש"י: מהו ביום הזה וכו': בגמ' (שבת דף פו ב) למדו מ"הזה" שבאו בראש חודש (בגזירה שווה מ"החודש הזה"), ולמה הקשה רש"י שנכתוב 'ביום ההוא'?

1.

רא"ם: דרכו של רש"י להביא מדרשים חלוקים. 1

2.

גור אריה: רש"י לא למד שמדובר בראש חודש מגזירה שווה 2 אלא מכך ש"בחודש" לא יכול להתפרש על כל החודש אלא על ראש חודש שהרי מדובר על יום מסוים 3 , ו"הזה" בא ללמד שיהיו דברי תורה כחדשים.


1

נתבאר בהערה לשאלה הקודמת. ועי' ברא"ם עוד.

2

שלא כדרשת הגמ', כי דברי המכילתא קרובים יותר לפשט.

3

כמבואר בשאלה הקודמת, והיה אפשר לדרוש זאת גם אם היה כתוב 'ביום ההוא' במקום "הזה".

8)

רש"י: כאילו היום ניתנו: למה כך צריך להיות היחס לדברי תורה?

1.

גור אריה (שמות 13:11): מדרגת התורה שהיא למעלה מן השמש והזמן, ולכן היא איננה תלויה בזמן. 1


1

ע"ע לעיל שמות 13:11:1:1

ספר: פרק: פסוק:
חודש: יום: שנה:
חודש: יום: שנה:

KIH Logo
כולל עיון הדף
הקדשות ותרומותתגובות מקוראיםרשימות דוא"לחומר על כל התלמוד והמשנהשאל את הכוללקישורים ללומדי התלמודלוח למחזור הנוכחילוחות ללימודים יומיים אחרים