1)

בדברים (1:9) אמר משה "איכה אשא לבדי טרחכם" וכתב רש"י- אפשר שלא היה משה יכול לדון את ישראל? וכו' אלא כך אמר להם וכו', וקשה שיתרו אמר שאכן משה לא יוכל לדון את העם לבדו?

1.

גור אריה (דברים 1:9): בלתי אפשרי לעשות זאת בדרך הטבע, ואמנם משה יוכל לדון בדרך נס, אבל ישראל לא יוכלו לעמוד כך מבוקר ועד ערב 1 , ומכיון שכן "נבול תיבול גם אתה" ולא יעשה לך ה' נס כי כל הניסים נעשו למען ישראל. 2


1

לכאורה כוונתו שמשה מלומד בניסים מה שאין כן ישראל.

2

וקושיית רש"י בדברים הייתה שמלשון "איכה אשא לבדי" משמע שמשה תולה בעצמו שהוא לא יכול לבדו לדון את ישראל.

שאלות על רש"י

2)

רש"י: לרבות אהרן וחוּר ושבעים זקנים: מנין לדרוש את כולם ממילת "גם"?

1.

גור אריה: להלן (שמות 24:14) מצאנו שאהרן, חוּר ושבעים הזקנים עומדים במקום משה 1 , ולכן דרשו כאן מ"גם אתה" לרבות את אלו שנתמנו תחתיו. 2


1

כשעלה משה להר סיני במשך 40 יום.

2

ורצונו לומר- כשם שכבד הדבר ממך, כך גם הם לא יוכלו לעשות זאת במקומך.

3)

רש"י: לרבות אהרן וחוּר ושבעים זקנים: לקמן (18:23) כתב רש"י "וגם כל העם...אהרן נדב ואביהוא ושבעים זקנים", ולמה כאן הם לא נלמדו מ"גם העם הזה"?

1.

גור אריה: לקמן אומר יתרו "כל העם...יבא בשלום" וכלולים בזה אהרן והזקנים כי כולם ביחד יבואו בשלום 1 , אך כאן הם לא בכלל "גם העם" כי כאן לכל אחד סיבה משל עצמו- העם בגלל שהם עומדים מהבוקר עד הערב, ואילו אהרן, חוּר והזקנים, מחמת טורח הדין (כמו משה). 2 לכן אהרן והזקנים נלמדים מהיתור של "גם אתה".


1

ולא צריך לזה יתור של 'גם' אלא הם נלמדים מגוף הכתוב.

2

וע"ע בגור אריה שאמנם המכילתא דרשה את הזקנים מ"העם", אבל רש"י מפרש כפשוטו שהזקנים נכללים עם משה כי טורח הדין כבד עליהם.

4)

רש"י: לרבות אהרן וחוּר ושבעים זקנים: לקמן (18:23) כתב רש"י "וגם כל העם...אהרן נדב ואביהוא ושבעים זקנים", וקשה למה שינה מ'חוּר' ל'נדב ואביהוא'?

1.

גור אריה: יתרו בא לומר שאם תרצה לְמַנות אחרים תחתיך כשלא תוכל לשפוט- גם הם לא יוכלו לעמוד, ומי הם העומדים במקומו? אהרן, חוּר והזקנים 1 . אך לקמן אומר שאחר מינוי הדיינים "ויכלת עמוד", ולכן לא מרבה את העומדים במקום משה אלא את הנלווים אליו, והם נדב ואביהוא. 2


1

כדלעיל שאלה 1.

2

כדלקמן (שמות 24:1)- "עלה...אתה ואהרן נדב ואביהוא ושבעים מזקני ישראל", וטעם הדבר- חוּר עדיף בשַנִים, ואילו נדב ואביהוא עדיפים בחכמה. תרוץ נוסף עי' בהערה שבשאלה הבאה.

5)

רש"י: לרבות אהרן וחוּר ושבעים זקנים: להלן (שמות 32:5) הביא רש"י מהמדרש שהרגו את חוּר כשעשו את העגל, ומעשה יתרו היה אחרי יום הכיפורים?

1.

גור אריה: כתוב "גם אתה" לרבות את העומדים במקום משה, ועל חוּר מצאנו שעמד במקום משה 1 , ובודאי במקום חוּר נתמנה מישהו אחר. 2

2.

גור אריה: אפשר שיתרו עדין לא ידע מהריגת חוּר, שהרי אם אחרי מתן תורה בא- מעשה זה היה למחרת בואו.


1

כמבואר בשאלה הקודמת.

2

לפי"ז לאו דוקא חוּר, אלא כדוגמתו. והוסיף הגור אריה שלכן לקמן (פסוק כג) פירש רש"י 'נדב ואביהוא' במקום חוּר, כי כתוב שם "וגם כל העם הזה"- הנוכחים לפניו, ונדב ואביהוא הם שנתמנו במקום חוּר.

6)

רש"י: כבד ממך- כובדו רב יותר מכחך: למה לא פירש כפשוטו?

1.

גור אריה: לפי פשוטו משמע- אתה כבד, והדבר הזה כבד ממך. לכן פירש רש"י- כובדו רב מכחך. 1


1

אולי כוונתו כרא"ם כאן שהכובד המדובר כאן איננו כובד גופני [-משקל] אלא ענין של כח.

ספר: פרק: פסוק:
חודש: יום: שנה:
חודש: יום: שנה:

KIH Logo
כולל עיון הדף
הקדשות ותרומותתגובות מקוראיםרשימות דוא"לחומר על כל התלמוד והמשנהשאל את הכוללקישורים ללומדי התלמודלוח למחזור הנוכחילוחות ללימודים יומיים אחרים