1)

למה נאמרה לשון 'מחיה' לגבי עמלק?

1.

מהר"ל, אור חדש (עמ' קפז, על אסתר 6:12): לשון זו מורה על אבדון גמור של הצלם שלו, כי בצלם שייך לשון 'מיחוי'. 1


1

ועיי"ש שלכן נתלה המן על גבוה, ככתוב (דברים 21:23) "לא תלין נבלתו על העץ...כי קללת אלוקים תלוי" הרי שהתליה היא ביטול הצלם. אולי יש לדמות את דבריו כאן למה שכתב המהר"ל בחידושי אגדות (ח"ב עמ' קז ד"ה אין גבורתו, גיטין דף נו ב) שדור המבול נמחו במים כי המים מוחים את הצורה שהיא עיקר יצירת האדם.

שאלות על רש"י

2)

רש"י: שבא עמלק להזדווג לישראל קודם לכל האומות: למה בזה מעשיו חמורים יותר?

1.

גור אריה: ממנו ילמדו אחרים ויעשו כמוהו. 1


1

כפי שהמשילו חז"ל (הובא ברש"י, דברים 25:18) לאותו שקפץ לאמבטיא רותחת, ואע"פ שנכוה הוא קירר אותה בעיני אחרים.

3)

רש"י: כאן נרמז...שיהושע מכניס את ישראל: קשה שבחטא מי מריבה (במדבר 20:12) משמע שרק אז נגזרה גזירה זו?

1.

גור אריה (במדבר 20:12): בגזרת ה' יש 3 שלבים- 1. קודם גזר דין הגזרה עולה במחשבה, (ואז הדבר יכול להשתנות גם בלי ריבוי גדול של תפילה וזכויות). 2. כשהדבר נגזר ויוצא מפי ה' (ועדין הגזירה ניתנת לביטול על ידי ריבוי של תפילה וזכויות). 3. כשה' נשבע לקיים את הגזירה (ואז תפילה וצעקה לא מועילים). לכן גם קודם שנגזרה הגזרה, היא עלתה במחשבה ונרמז על כך למשה. 1


1

עי' לעיל, שמות 6:1:2:1, ועיי"ש עוד שאלות 3-4, וכן לעיל, שמות 4:13:1:1.

ספר: פרק: פסוק:
חודש: יום: שנה:
חודש: יום: שנה:

KIH Logo
כולל עיון הדף
הקדשות ותרומותתגובות מקוראיםרשימות דוא"לחומר על כל התלמוד והמשנהשאל את הכוללקישורים ללומדי התלמודלוח למחזור הנוכחילוחות ללימודים יומיים אחרים