1)

כאן כתוב שיתן להם את הבשר בערב, ואילו לקמן (שמות 16:12) כתוב שיאכלו את הבשר בין הערביים?

1.

גור אריה (שמות 12:6): רש"י שם (שמות 12:6) פירש שאחר חצות היום נקרא בין הערביים כי אז השמש מתחילה לערוב, ולכן בין הערביים הוא ערב.

2)

כי על ה': בגמ' (סנהדרין דף קי א) למדו מכאן שהמתרעם על רבו, כאילו מתרעם על השכינה, וצריך ביאור מה טעם הדבר?

1.

מהר"ל, נתיבות עולם (נתיב יראת ה' סוף פ"ה, עמ' לו, ד"ה ובפרק חלק): יש לרב דימיון אל השכינה כי הוא עילה וסיבה לחכמתו של התלמיד, 1 והוא כמו אביו כי אין מציאות האדם שלמה מבלי תורה, והרי הרב הוא זה שמביאו לחיי העולם הבא. 2


1

בדומה לכך שהוקש כבוד ההורים לכבוד המקום.

2

עיי"ש עוד בגמ' שיש החולק על רבו, העושה מריבה עם רבו, מתרעם על רבו ומהרהר אחרי רבו. ופירש שם המהר"ל שיש כאן 4 מדרגות- כל אחת קלה מחברתה, ובא להשמיע לנו שבכל דרגה יש לרב את החומרה של השכינה.

שאלות על רש"י

3)

רש"י: שהלחם שאלו כהוגן: רש"י כבר פירש זאת בפסוק הקודם?

1.

גור אריה: רש"י כאן הקדים שלמדתך תורה דרך ארץ שלא לאכול בשר לשובע, וקשה שאולי הטעם הוא אחר- כי בערב אין פנאי לטרוח הרבה ולכן נתן להם כמות מועטה? על כך תירץ רש"י שנתן להם בשר בערב כדי להענישם בטורח תיקון הבשר 1 , ואם היה הבשר מועט לא היה בזה עונש.


1

שהרי בפסוק הקודם כתוב "ובוקר וראיתם את כבוד השם" שהוריד את המן בבוקר בדרך חיבה, אבל הבשר ניתן בערב כעונש.

ספר: פרק: פסוק:
חודש: יום: שנה:
חודש: יום: שנה:

KIH Logo
כולל עיון הדף
הקדשות ותרומותתגובות מקוראיםרשימות דוא"לחומר על כל התלמוד והמשנהשאל את הכוללקישורים ללומדי התלמודלוח למחזור הנוכחילוחות ללימודים יומיים אחרים