שאלות על רש"י

1)

רש"י: ורבותינו דרשו שהטל עולה וכו': בתנחומא כתוב שהיה להם לחם מהשמים וטל מהארץ- הפך מנהגו של עולם, וצריך ביאור מה טעם הדבר?

1.

גור אריה: השמים והארץ משמשים לטל ולחם, ובאופן טבעי הטל מהשמים והלחם מהארץ, אך המן איננו תחת הטבע, ולכן כשהשמים נותנים לחם- בהכרח שהארץ תשמש לטל.

2)

רש"י: דק ככפור, שטוח קלוש ומחובר כגליד: מה כוונת רש"י?

1.

גור אריה: "דק" כאן אין משמעו כבכל מקום 1 אלא דבר שהוא שטוח וקלוש כפי שממשיך הפסוק "ככפור", והכפור איננו דק כמשמעו אלא שטוח וקלוש.


1

כי בכל מקום הכוונה לדבר דק כמו חול ועפר כפי שפירש הגור אריה בתחילת מקץ (בראשית 41:3).

3)

רש"י: דעדק כגיר...והוא מין צבע שחור...וכגיר שתרגם אונקלוס, תוספת הוא...ואין לו תיבה בפסוק: למה יוסיף התרגום יותר ממה שכתוב?

1.

רמב"ן: הגיר הוא לבן ובו טחים קירות 1 , והמן דומה לו- לבן ומפוזר על הארץ כגיר מנופץ. וזה פרוש "ככפור" כמו "וכפרת אותו מבית ומחוץ בכופר" (בראשית 6:14), כי בגיר טחים ומכסים. והוסיף לפרש "ככפור"- "כגלידא על ארעא" דימה את המן לקרח הדק היורד בקור. עיי"ש.

2.

גור אריה: כתוב פעמיים "דק", ולכן לאונקלוס ה"דק" השני פרושו 'דעדק כגירא' לומר לך שהוא דבר נימוח ולכן הוא דק מאוד ומשובח.


1

בניגוד לשיטת רש"י שהגיר הוא שחור, ולרש"י אין דמיון בין המן לגיר בצבעם אלא בדקותם כפי שכתב הרא"ם כאן.

ספר: פרק: פסוק:
חודש: יום: שנה:
חודש: יום: שנה:

KIH Logo
כולל עיון הדף
הקדשות ותרומותתגובות מקוראיםרשימות דוא"לחומר על כל התלמוד והמשנהשאל את הכוללקישורים ללומדי התלמודלוח למחזור הנוכחילוחות ללימודים יומיים אחרים