1)

אונקלוס פירש את הכפלות של "עד יעבור...עד יעבור" כנגד ניסי ארנון והירדן, וצריך ביאור מה עניינם לכאן, ומה הקשר של זה לגודל זרוע ה'?

1.

מהר"ל, גבורות ה' (פמ"ז, עמ' קצג): כשיצאו ממצרים עברו את הים וקנו מעלתם שיצאו מהעבדות, וכשעברו את נחלי ארנון קנו מדרגה עליונה יותר שכבשו את ארץ סיחון ועוג, וכשנכנסו לגמרי לארץ הקדושה אז קנו מדרגה עליונה יותר שירשו עיקר הארץ הקדושה. וכל מעלה נקנתה על ידי ניסים ונפלאות- לא באופן טבעי, ולכן נעשו להם ניסים בארנון ובירדן. ומפני שיש מקטרגים המונעים מהם לקנות את שתי המעלות הנוספות, אמר "בגדול זרועך ידמו כאבן" לסתום פי המקטרגים.

2)

"עם זו קנית": מכאן למדו (אבות פ"ו מ"י) שישראל הם אחד מחמשה קניינים שקנה ה' בעולמו, וצ"ב מה המשמעות של זה- והרי כל הברואים הם שלו? ועוד- המשנה ממשיכה ללמוד זאת ממה שכתוב "לקדושים אשר בערץ, ואדירי כל חפצי בם", וקשה ששם לא כתוב שישראל הם קניינו?

1.

עי' לקמן 15:17:8:1 ואילך, וכן 15:17:9:1.

שאלות על רש"י

3)

רש"י: קנית- חבבת: בבראשית (14:19) על הפסוק "קונה שמים וארץ" פירש רש"י שעל ידי עשייתם קנאם להיות שלו, ולמה כאן פירש שקנאם על ידי חיבתם?

1.

גור אריה: כאן לא שייך לומר שקנאם מחמת שעשאם, שהרי גם את שאר האומות הוא ברא? ולכן פירש שהכוונה לחביבותם.

ספר: פרק: פסוק:
חודש: יום: שנה:
חודש: יום: שנה:

KIH Logo
כולל עיון הדף
הקדשות ותרומותתגובות מקוראיםרשימות דוא"לחומר על כל התלמוד והמשנהשאל את הכוללקישורים ללומדי התלמודלוח למחזור הנוכחילוחות ללימודים יומיים אחרים