1)

כמה עמים מנויים כאן, וצריך ביאור מה סדר הדברים?

1.

מהר"ל, גבורות ה' (פמ"ז, עמ' קצב, ד"ה ומה שאמרו במכלתא): תחילה הוזכרו הפלשתים שמחמת קרבתם לישראל הם מתנגדים יותר מהרחוקים, ואח"כ אדום שיש להם התנגדות עצמית לישראל, ויותר מהם עמון ומואב שאסורים לבא בקהל לעולם. 1 לבסוף הזכיר את יושבי כנען שנמוגו כי עליהם היו ישראל באים לרשת את ארצם.


1

לעומת אדום שדור שלישי יבוא להם בקהל, ועי' בשאלה הקודמת. ויש להעיר שכאן הזכיר המהר"ל גם את עמון, אך בכתוב הם לא הוזכרו, וצ"ע.

שאלות על רש"י

2)

רש"י: שהרי לא עליהם הולכים: בכתוב (במדבר 22:3) מפורש שבלק חשש שישראל באים להלחם בו, א"כ אולי זה היה החשש שלהם כאן?

1.

גור אריה: כלל האומות פחדו ככתוב "שמעו עמים ירגזון" אך האומות שפורטו פחדו יותר, ובשלמא האומות שהיו באים לכבוש אותם הביא ה' מורך בלבבם, אבל מה הטעם שאדום ומואב פחדו [יותר משאר העמים]? [אלא שהצטערו מחמת כבודם של ישראל]. 1


1

והוסיף הגור אריה שכך מדוקדק בפסוק- מי שהצטער הם "אלופי אדום, אילי מואב" [ולא פשוטי העם], וביתר ביאור בגבורות ה' (פמ"ז, עמ' קצב, ד"ה ומה שאמרו במכלתא) שההתנגדות שלהם לישראל לא הייתה טבעית אלא בכחם העליון, ולכן זה שייך לאלופים ואילי הארץ.

3)

רש"י: שהיו מתאוננים...על כבודם של ישראל: למה דוקא האומות הללו קינאו בישראל?

1.

גור אריה: דעתם הייתה שהם ראויים לגדולה בגלל יחוסם לאברהם, ולכן קינאו בישראל.

4)

רש"י: שהיו מתאוננים...על כבודם של ישראל: במכילתא כתוב שאדום חששו שישראל ינקמו בהם על שנאת עשיו ליעקב, ומואב על המריבה שהייתה בין רועי אברהם לרועי לוט, [וצ"ב האם זו סיבה שכעת יבאו ישראל להלחם בהם?]

1.

גור אריה: לאדום ומואב יש התנגדות עצמית לישראל- יותר משאר האומות, כפי שדרשו לגבי אברהם ולוט "ויפרדו איש מעל אחיו"- כשם שאין פרידה עושה זרע כך אי אפשר לזרעו של אותו איש להתערב בזרע אברהם, וכן אצל עשיו- "וישטום עשיו את יעקב", ולכן הם פחדו שישראל ילחמו בהם. 1


1

ובגבורות ה' (פמ"ז עמ' קצב, ד"ה שמעו עמים) הוסיף המהר"ל שהעמים הללו נבדלים מישראל יותר מכל העמים, שהרי הם אסורים לבא בקהל ישראל. ואין כוונת חז"ל שמכך ממש היו אדום ומואב יראים, אלא שזה מוכיח שאין להם חיבור לישראל. על התנגדותם של עמון ומואב לישראל, ע"ע במהר"ל (חידושי אגדות ח"ב עמ' כו, תחילת נזיר) שללוט אין שום צד של קירוב לאברהם כי הוא היה קרוב אליו ונתרחק, ולכן עמון ומואב אסורים בקהל ישראל לעולם, וע"ע בנצח ישראל (פ"ס עמ' רכ) שלעמים הללו יש כח עליון בגלל שהיו קרובים אל הקדושה.

ספר: פרק: פסוק:
חודש: יום: שנה:
חודש: יום: שנה:

KIH Logo
כולל עיון הדף
הקדשות ותרומותתגובות מקוראיםרשימות דוא"לחומר על כל התלמוד והמשנהשאל את הכוללקישורים ללומדי התלמודלוח למחזור הנוכחילוחות ללימודים יומיים אחרים