שאלות על רש"י

1)

רש"י: אשר ישבו במצרים- אחר שאר הישיבות: כיצד יתפרש הפסוק?

1.

גור אריה: כאילו כתוב- 'ומושב בני ישראל אשר באחרית ישבו במצרים, 430 שנה'.

2)

רש"י: אשר ישבו במצרים- אחר שאר הישיבות: אם כלולים כאן שאר ארצות, למה כתוב "במצרים" ולא בסתם- 'ומושב בני ישראל בארץ לא להם'?

1.

גור אריה: סופם לרדת למצרים על פי רצון ה', ולכן באותה שעה זהו מקומם הטבעי 1 [והם 'בני ארץ מצרים]- גם כשהם לא שם, וכל הזמן הם התקדמו לקראת הירידה למצרים (כגון מכירת יוסף).


1

ולמה דוקא מצרים היא מקומם? עי' לעיל 12:35:3:2* מה שהובא מהמהר"ל בגבורות ה'.

3)

רש"י: משנולד יצחק: למה נקראו גרים בעודם בארץ כנען?

1.

גור אריה: הם נחשבו כבר כבני ארץ מצרים 1 - ולכן הם נחשבו כגרים כבר בהיותם בארץ כנען. מהר"ל, גבורות ה' (פל"ח בתחילתו, עמ' קמא): משעה שנגזר עליהם לרדת למצרים, הם נחשבו כדרים שם, כאדם שאיננו בביתו אבל הוא מתנועע לשם.


1

כמבואר בשאלה הקודמת.

4)

רש"י: ושלשים שנה...מ...גזירת בין הבתרים: אברהם יצא מחרן בן 75, והוליד את יצחק בן 100, [וגזירת בין הבתרים הייתה לכאורה אחרי שהגיע אברהם מחרן לארץ,] נמצא שלא עברו יותר מ-325 שנה מברית בין הבתרים?

1.

אבן עזרא: ה-30 שנה הנוספים, נמנים מאז שיצא אברהם עם תרח מאור כשדים, וישבו בחרן 5 שנים 1 עד שאמר ה' לאברהם "לך לך", נמצא שעברו 30 שנה מיציאת אור כשדים עד לידת יצחק.

2.

רמב"ן: כשאמר ה' לאברהם "ועבדום...ארבע מאות שנה" לא טרח למנות את ה-30 שנה, כי המשיך "ודור רביעי ישובו הנה"- שלא ישובו לארץ עד שישלם עוון האמורי. וכוונת הפסוק- 'ומושב בני ישראל אשר ישבו במצרים עד 430 שנה' ועכשיו נשלמו ימי גלותם ואינם זקוקים לגלות נוספת. 2

3.

גור אריה: כתוב בסדר עולם שכשהיה אברהם בן 70 הוציאו ה' מאור כשדים לארץ כנען ואז נגזרה גזירת בין הבתרים, וחזר אברהם לחרן עד שהיה בן 75. 3

4.

מהר"ל, גבורות ה' (פל"ח בתחילתו, עמ' קמא): אפשר שהפסוקים כסדרם, אך הגלות נגזרה 5 שנים קודם לכן.


1

הגור אריה הוסיף שאברהם היה גר בחרן כי רצונו היה ללכת לכנען ככתוב בבראשית (11:31).

2

דעת הרמב"ן שאברהם בא לארץ רק בגיל 75, וברית בין הבתרים הייתה רק לאחר מכן, נמצא שאין לומר כרש"י ששלושים השנה שנוספו כאן הם השנים שמברית בין הבתרים עד לידת יצחק, שהרי עברו לכל היותר 25 שנה ביניהם (אברהם בא ארצה בן 75, ולידת יצחק הייתה בהיותו בן 100), ולכן נזקק הרמב"ן לפרש אחרת את תוספת השלושים שנה.

3

ואע"פ שברית בין הבתרים כתובה אחרי היציאה מחרן, אין מוקדם ומאוחר בתורה. ע"ע מה שכתבנו בבראשית 15:13:10:1* ואילך אימתי נאמרה פרשת ברית בין הבתרים.

5)

רש"י: וזה אחד מן הדברים ששינו לתלמי המלך: מה כתבו לו?

1.

גור אריה: כתבו לו- 'ומושב בני ישראל אשר ישבו במצרים ובשאר ארצות, שלושים שנה וארבע מאות שנה'.

ספר: פרק: פסוק:
חודש: יום: שנה:
חודש: יום: שנה:

KIH Logo
כולל עיון הדף
הקדשות ותרומותתגובות מקוראיםרשימות דוא"לחומר על כל התלמוד והמשנהשאל את הכוללקישורים ללומדי התלמודלוח למחזור הנוכחילוחות ללימודים יומיים אחרים