1)

בחז"ל כתוב שכל מכה נמשכה שבוע (הובא ברש"י לעיל 7:25), וקשה א"כ למה כאן סר הארבה על ידי תפילת משה?

1.

גור אריה (לעיל 8:5): 1 כיון שראה פרעה שכל מכה נמשכה שבוע, גם כשסרה המכה [על ידי תפילת משה] הוא חשש שהיא תשוב, ובזה הייתה המכה נמשכת שבוע.

2.

מהר"ל, גבורות ה' (פל"ג בתחילתו, עמ' קכ"ד ד"ה העתירו): המכה אכן נמשכה 7 ימים, אבל אלמלא תפילת משה, גם אחרי שעברו 7 ימים- הארבה שכבר היה שם, היה נשאר.

3.

מהר"ל, גבורות ה' פל"ג בתחילתו, עמ' קכ"ד ד"ה העתירו): כשפרעה לא רצה לשלוח, אז נמשכה המכה שבוע, אבל כשאמר שהוא ישלח את ישראל נשלמה המכה והועילה תפילת משה להסיר את המכה בתוך שבעת הימים.


1

הגור אריה שם מתייחס למכות צפרדע, ערוב, ברד וחושך ולא למכת ארבה, וצ"ע מה טעם הדבר. אמנם בגבורות ה' (שמובא לקמ') כן התייחס גם לארבה. וע"ע מה שכתבתי לעיל 7:25:3:1 ואילך, וכן 7:25:4:1.

2)

למה דוקא למכה זו קרא פרעה מות?

1.

עי' מה שהבאנו לעיל, שמות 10:7:1:1.

ספר: פרק: פסוק:
חודש: יום: שנה:
חודש: יום: שנה:

KIH Logo
כולל עיון הדף
הקדשות ותרומותתגובות מקוראיםרשימות דוא"לחומר על כל התלמוד והמשנהשאל את הכוללקישורים ללומדי התלמודלוח למחזור הנוכחילוחות ללימודים יומיים אחרים