שאלות על רש"י

1)

רש"י: נתחכמה לו- לעם: למה רש"י הוסיף זאת?

1.

גור אריה: רש"י התקשה ש"לו" זה לשון יחיד? ותירץ שעל העם אפשר לדבר בלשון יחיד.

2)

רש"י: נתחכמה מה לעשות לו: למה רש"י הוסיף זאת?

1.

גור אריה: רש"י התקשה שמספיק היה לכתוב 'נתחכם פן ירבה' ולמה נוספה מילת "לו"? לכן פירש- נתחכם מה לעשות לו.

3)

רש"י: נתחכם למושיען של ישראל: לעיל גם כתוב בלשון יחיד- "עצום ורב" ושם לא דרשו דבר?

1.

גור אריה: המצרים באו להזכיר כאן את הריבוי של ישראל, וא"כ קשה למה קראו לעצמם בלשון רבים- "על שונאינו" ואילו ישראל מוזכרים בלשון יחיד? לכן דרשו 'למושיען'. 1

2.

גור אריה: לשון יחיד יכול להתפרש על הרבים, אבל מילת "עליו" משמעה דוקא יחיד.


1

עיין עוד בגור אריה למה בפסוק הבא לא פירש רש"י כפי המדרש שהפסוק נדרש בלשון יחיד.

4)

רש"י: נתחכם למושיען של ישראל: כיצד דרשו זאת, והרי פשט הפסוק שנתחכם לישראל עצמם?

1.

גור אריה: ה' הוא המאחד את ישראל לעם אחד, ולכן 'נתחכמה לאחדותם של ישראל על ידי שנתחכם למושיעם'.

5)

רש"י: נשבע שלא יביא מבול לעולם: למה ה' מעניש את הרשעים (כגון בדור אנוש ובמבול) דוקא במים?

1.

מהר"ל (גבורות ה' פי"ד עמ' ע ד"ה ובבראשית): המים הם ניגרים וחסרי צורה ולפיכך לא נאמר בהם בריאה ויצירה, לכן אמנם גדול שבח ה' כאשר הוא בא על ידי האדם שיש לו מעלת הצורה- אבל כשמחמת מעלתו חוטא האדם, עדיף ששבח ה' יבא מהמים חסרי הצורה ולכן העביר ה' את הרשעים במים.

6)

רש"י: נשבע שלא יביא מבול לעולם: מה התועלת בשבועה זו והרי ה' יכול להענישם בעונשים אחרים?

1.

מהר"ל (גבורות ה' פי"ד עמ' ע ד"ה ובבראשית): העברת העולם צריכה להיות דוקא על ידי המים שהם חסרי צורה [ולכן אין צד להעביר את העולם על ידי אש]. 1


1

עי' מה שהובא בשאלה הקודמת מהמהר"ל למה התייחדו המים לעניין זה.

7)

רש"י: נשבע שלא יביא מבול לעולם: א"כ, כיצד אכן נענשו?

1.

מהר"ל (גבורות ה' פי"ד עמ' ע' ד"ה ובבראשית): השבועה הייתה לכלל, לא לפרט.

2.

מהר"ל (גבורות ה' פי"ד עמ' ע' ד"ה ובבראשית): השבועה הייתה שלא להגביר את המים על היצורים, ואילו את המצרים הוא זרק לתוך המים וזה כמו כל פורענות.

8)

רש"י: על כרחנו: למה רש"י הוסיף זאת?

1.

גור אריה: קשה שעליהם לשמוח אם אויביהם יעלו מהארץ? אלא 'על כורחינו'.

9)

רש"י: ותולה קללתו באחרים: מנין דרשו זאת?

1.

גור אריה: קשה שהיה להם לחשוש יותר שישראל ילחמו בהם ויהרגו אותם? אלא הכוונה שהם יבריחו את המצרים מהארץ, ואם לא יברחו- יהרגום.

ספר: פרק: פסוק:
חודש: יום: שנה:
חודש: יום: שנה:

KIH Logo
כולל עיון הדף
הקדשות ותרומותתגובות מקוראיםרשימות דוא"לחומר על כל התלמוד והמשנהשאל את הכוללקישורים ללומדי התלמודלוח למחזור הנוכחילוחות ללימודים יומיים אחרים