שאלות על רש"י

1)

רש"י: כירק עשב שהפקרתי לאדם: לכאורה "כירק עשב" מיותר אחר שכתוב במפורש "לכם יהיה לאכלה"?

1.

גור אריה: הייתי חושב שרק בהמה שמתה מאיליה הותרה אבל אסור לו להמית בהמה ולאוכלה, לכן דימתה התורה לירק עשב. 1

2.

גור אריה: אלמלא "כירק עשב" הייתי חושב שרק בהמה הותרה לו וירק נאסר לו. עיי"ש.


1

נמצא שלאדם הראשון נאסר אפי' לאכול בהמה שמתה מאיליה, ולא רק המתת הבהמה נאסרה, ועי' בגו"א שדן בזה, וע"ע בתוס' בסנהדין דף נט: ובמהר"ל בחידושי אגדות שם.

2)

רש"י: נתתי לכם את כל: למה רק מנח ואילך הותרו בעלי חיים? ואין לומר שחס הקב"ה על הבהמה שהרי אפי' כשמתה מאיליה אסרה הכתוב?

1.

מהר"ל (חידושי אגדות ח"ג עמ' קסד. ד"ה לא היה, סנהדרין דף נט:): י"א שבימי אדם הראשון לא נתברכו החיות מפני הנחש שעתיד להתקלל, ואם יצודו מהם יש חשש שיתמעטו ויחסרו. לכן רק כאן שנתברכו החיות, הותרו לו באכילה. 1

2.

מהר"ל (חידושי אגדות ח"ג עמ' קסד. ד"ה לא היה, סנהדרין דף נט:): אדם הראשון נקרא על שם האדמה החומרית, ולאדם חומרי אין רשות לאכול בהמה כי הוא לא גובר [ועדיף] עליה, וכן בני האדם עד נח. נח היה איש האדמה ומושל בחומר ולכן הותר באכילתם. 2


1

המהר"ל מוסיף שאם זה הטעם, קשה למה דגים לא הותרו לאדם הראשון?

2

עוד הוסיף שם לפי דבריו שאפילו בהמה שמתה מאיליה אסורה הייתה לאדם הראשון, ולא כשיטת תוס'. וע"ע בנתיבות עולם (נתיב התורה פט"ו, עמ' סד ד"ה ובפרק אלו) שהוסיף ביאור למה אדם הראשון היה חומרי יותר מנח.

ספר: פרק: פסוק:
חודש: יום: שנה:
חודש: יום: שנה:

KIH Logo
כולל עיון הדף
הקדשות ותרומותתגובות מקוראיםרשימות דוא"לחומר על כל התלמוד והמשנהשאל את הכוללקישורים ללומדי התלמודלוח למחזור הנוכחילוחות ללימודים יומיים אחרים