1)

למה ה' מעניש את הרשעים (כגון בדור אנוש ובמבול) דוקא במים?

1.

מהר"ל (גבורות ה' פי"ד עמ' ע ד"ה ובבראשית): המים הם ניגרים וחסרי צורה ולפיכך לא נאמר בהם בריאה ויצירה, לכן גדול שבח ה' כאשר הוא בא על ידי האדם שיש לו מעלת הצורה, אבל כשמחמת מעלתו חוטא האדם, עדיף ששבח ה' יבא מהמים חסרי הצורה.

2)

מה התועלת בשבועה זו והרי ה' יכול להענישם בעונשים אחרים?

1.

מהר"ל (גבורות ה' פי"ד עמ' ע ד"ה ובבראשית): העברת העולם צריכה להיות דוקא על ידי המים שהם חסרי צורה [ולכן אין צד להעביר את העולם על ידי אש]. 1


1

עי' מה שהובא בשאלה הקודמת מהמהר"ל למה התייחדו המים לעניין זה.

3)

כיצד נענשו המצרים במים, והרי זה נגד השבועה?

1.

מהר"ל (גבורות ה' פי"ד עמ' ע' ד"ה ובבראשית): השבועה הייתה לכלל, לא לפרט.

2.

מהר"ל (גבורות ה' פי"ד עמ' ע' ד"ה ובבראשית): השבועה הייתה שלא להגביר את המים על היצורים, ואילו את המצרים הוא זרק לתוך המים וזה כמו כל פורענות.

שאלות על רש"י

4)

רש"י: אעשה קיום לבריתי, ומהו קיומו? את הקשת: למה לא פירש רש"י שהכוונה כאן לכריתת הברית?

1.

רא"ם: כשכתוב "הנני מקים" משמע שה' בא לכרות ברית, אבל "והקמותי את בריתי" משמעו 'אעשה קיום לברית' כאילו נכתב 'והקימותי לבריתי', והכוונה לקשת.

2.

גור אריה: כריתת הברית כבר כתובה בפסוק ט', ולכן פירש שכאן מדובר על עשיית אות לקיום הברית. עיי"ש.

ספר: פרק: פסוק:
חודש: יום: שנה:
חודש: יום: שנה:

KIH Logo
כולל עיון הדף
הקדשות ותרומותתגובות מקוראיםרשימות דוא"לחומר על כל התלמוד והמשנהשאל את הכוללקישורים ללומדי התלמודלוח למחזור הנוכחילוחות ללימודים יומיים אחרים