1)

למה זכה יהודה לברכה זו?

1.

מהר"ל (נתיבות עולם, נתיב אהבת ה' פ"ב, עמ' מו ד"ה ודבר): יהודה קידש שם שמים ברבים [כשקפצו בניו לים סוף] ולכן זכה לברכה זו שהיא בגלוי. 1


1

עיין עוד במהר"ל באור חדש (עמ' קי, אסתר ב,ה) שיהודה הוא הראש של ישראל ולכן נאמר בו "ידיך בעורף אויביך".

2)

מתי התקיים ביהודה "ידיך בעורף אויביך"?

1.

מהר"ל (אור חדש עמ' קי, אסתר ב,ה): מרדכי היה מזרע יהודה שנתברך ב"ידיך בעורף אויביך" ולכן הוא מוכן לגבור על האויב.

2.

מהר"ל (חידושי אגדות ח"ב עמ' נג ד"ה ויש, סוטה דף יג.): כאשר מנע עשיו את קבורת יעקב, הרגו יהודה מאחוריו- כי מפניו היה עשיו דומה ליעקב. 1

3.

מהר"ל (חידושי אגדות ח"ד עמ' נה ד"ה הוי, ע"ז דף כה.): הנלחם בקשת יורה את החץ בעורף האויב, וזה נאמר על יהודה כי הקשת קשה ומהירה, והיא פועלת במקבל מבלי שימשש אותו [בשונה מהחרב] ולכן הוא פועל על ידי כח נבדל [-רוחני].


1

עיין עוד במהר"ל בחידושי אגדות (ח"ד עמ' לז ד"ה ויש, ע"ז דף יא:) מה שהוסיף בעניין זה.

שאלות על רש"י

3)

רש"י: לא אתה כמותם: מנין דרשו זאת?

1.

גור אריה: אם לא כן- מילת "אתה" מיותרת.

4)

רש"י: לא אמר בני אמך: למה יצחק לא אמר 'בני אביך'?

1.

גור אריה (בראשית כז,כט): יצחק אמר "בני אמך" לומר שהם יהיו כפופים לו כאשה הכפופה לבעלה, ולא אמר 'בני אביך' כדי לא לתלות את הקללה בעצמו.

ספר: פרק: פסוק:
חודש: יום: שנה:
חודש: יום: שנה:

KIH Logo
כולל עיון הדף
הקדשות ותרומותתגובות מקוראיםרשימות דוא"לחומר על כל התלמוד והמשנהשאל את הכוללקישורים ללומדי התלמודלוח למחזור הנוכחילוחות ללימודים יומיים אחרים