שאלות על רש"י

1)

רש"י: יכנסו דברי באזניך: ממה בא רש"י להוציא?

1.

גור אריה: בפשטות פרוש הפסוק שהוא רוצה ללחוש באזנו, אבל אין זה כבוד המלכות, וגם אין לומר "באזני" בלשון רבים שהרי לוחשים באוזן אחת [אלא כוונתו- יכנסו דברי באזניך].

2)

רש"י: שדבר אליו קשות: מנין לפרש כך?

1.

גור אריה: אם לא כן- לא היה צריך להקדים "ואל יחר אפך".

3)

רש"י: שדבר אליו קשות: לכאורה מפורש שדיבר אליו קשות כשאמר שסופו ללקות עליו כפרעה?

1.

גור אריה: אמנם כך דרשו מ"כי כמוך כפרעה" אך לא זהו פשט דבריו והוא רק רמז לו [שסופו ללקות עליו], אבל כאן רואים שהוא דיבר קשות במפורש.

4)

רש"י: שדבר אליו קשות: לכאורה מפורש שדיבר אליו קשות במה שאמר (פי"ט) "אדוני שאל" ופירש רש"י- מתחילה בעלילה באת?

1.

גור אריה: אפשר שיהודה אמר "אדוני שאל" כדי להסביר ליוסף שחיי אביו תלויים בבנימין, ורק משום שכאן רואים שדיבר אליו קשות פירש רש"י את "אדוני שאל" וגו' שמתחילה בעלילה באת עלינו.

5)

רש"י: סופך ללקות עליו: מנין לדרוש כך?

1.

גור אריה: לפשוטו קשה שהיה ליהודה לומר 'כמוך כמלך' ולא להזכיר את פרעה.

6)

רש"י: ללקות עליו בצרעת: למה דוקא בצרעת?

1.

גור אריה: יהודה חשד שיוסף לוקח את בנימין למשכב זכור ולכן הוא ילקה כפרעה במכת ראתן שתשמיש קשה להם.

2.

גור אריה: המוציא שם רע נידון בצרעת, כפרעה שהוציא על שרה שם רע שהוא שכב עמה.

3.

גור אריה: נגעים באים על הגוזל את שאינו שלו (כי הלוקח דבר שאינו ראוי לו בא עליו דבר שינוי שאינו ראוי) כפרעה שגזל את שרה, וכן בנימין הוא מהשבטים ואינו ראוי לך.

7)

רש"י: פרעה גוזר ואינו מקיים וכו': למה הוסיף רש"י פירוש זה?

1.

גור אריה: לא משמע ש"כמוך כפרעה" מתייחס לעניין העונש אלא שהוא כמוהו במדותיו או בחשיבותו.

8)

רש"י: פרעה גוזר ואינו מקיים: היכן פרעה עשה כך?

1.

גור אריה: פרעה גזר שעבד לא ימלוך והוא המליך את יוסף.

9)

רש"י: מבטיח ואינו עושה: היכן פרעה עשה כך?

1.

גור אריה: לא מצאנו שהבטיח ולא עשה, אבל אם הוא לא מקיים את גזירותיו, כל שכן שאינו מקיים את הבטחותיו.

10)

רש"י: אהרוג אותך ואת אדוניך: למה הוסיף רש"י פרוש זה?

1.

גור אריה: לפי הפרוש הקודם היה צריך לכתוב 'אתה כפרעה' כי לשון "כמוך כפרעה" משמעו שאתה כפרעה ופרעה כמוך, ולכן פרושו שאהרוג את שניכם.

11)

רש"י: אהרוג אותך ואת אדוניך: "כי כמוך כפרעה" משמע שבא לתת טעם למה לא יחר ליוסף, וקשה כיצד זה יתפרש לכל המדרשים?

1.

גור אריה: בודאי פשוטו של מקרא 'חשוב אתה בעיני כמלך' אלא שתלה את הדבר בפרעה לרמוז לו שסופו ללקות עליו כפרעה או שאהרוג את שניכם.

ספר: פרק: פסוק:
חודש: יום: שנה:
חודש: יום: שנה:

KIH Logo
כולל עיון הדף
הקדשות ותרומותתגובות מקוראיםרשימות דוא"לחומר על כל התלמוד והמשנהשאל את הכוללקישורים ללומדי התלמודלוח למחזור הנוכחילוחות ללימודים יומיים אחרים