1)

למה לא חלם פרעה את חלומו מיד כשירד יוסף למצרים?

1.

מהר"ל (גבורות ה', פי"א, עמ' סג): המצרים הם חומר ויוסף הוא הצורה שלהם, וכשם שאצל האדם- בינקותו גובר החומר על הצורה עד שהוא גדל והצורה מולכת על החומר, כך בתחילה היה יוסף עבד למצרים ואחר כך הוא מלך עליהם. 1


1

החומר בלי הצורה הוא האפשרות בלי המימוש (-חומר גלם, פוטנציאל שלא מומש) והצורה היא המוציאה את החומר אל הפועל (כגון: חוד הסכין הוא הצורה של חומר הסכין- הברזל.) לכן מצרים הם חומר ויוסף הפרוש מן החומר הוא הצורה.

שאלות על רש"י

2)

רש"י: מקץ- כתרגומו מסוף: ממה בא רש"י להפקיע?

1.

גור אריה: עלולים לפרש "מקץ" מלשון קצה- וקצה הוא בתחילת הדבר או בסופו, ולכן כתב רש"י ש'מקץ' פרושו סוף.

3)

רש"י: מקץ- כתרגומו מסוף: למה לא הספיק לרש"י לכתוב "כתרגומו" בלי להוסיף "מסוף"?

1.

גור אריה: כוונת רש"י שהתרגום תירגם כאן את המילה עצמה ולא את הענין.

4)

רש"י: מקץ- כתרגומו מסוף: מה ההבדל אם מפרשים "מקץ" מלשון סוף או קצה?

1.

גור אריה: 'קצה שנתיים' יכול להתפרש שמדובר בתוך השנתיים- קודם שנשלמו, וזה לא יתכן שהרי נגזר על יוסף להיות שנתיים בבית הסוהר. לכן פירש רש"י שהכוונה ל'סוף'.

5)

רש"י: שאר נהרות...חוץ מנילוס: גם לשאר נהרות אפשר לקרוא יאור?

1.

גור אריה: כתוב כאן "היאור" בה"א הידיעה, ורק הנילוס קרוי כך.

6)

רש"י: חוץ מנילוס: בספר דניאל החידקל קרוי 'היאור'?

1.

גור אריה: שם מפורש שמדובר על החידקל, אבל סתם 'היאור' כוונתו לנילוס.

7)

רש"י: עשויין יאורים יאורים בידי אדם: החידקל אינו עשוי בידי אדם והוא נקרא יאור?

1.

גור אריה: בכל הנהרות החפירה [-תעלת המים] נקראת 'יאור', אבל עיקרו של הנהר הוא מרוצת המים, ולכן נקרא שמם 'נהר'. רק היאור נקרא על שם החפירה כי שאר נהרות חפורים בידי שמים והוא חפור בידי אדם. 1


1

נראה שבגלל שהנילוס חפור בידי אדם- לכן עיקרו החפירה ועל שם זה הוא קרוי.

ספר: פרק: פסוק:
חודש: יום: שנה:
חודש: יום: שנה:

KIH Logo
כולל עיון הדף
הקדשות ותרומותתגובות מקוראיםרשימות דוא"לחומר על כל התלמוד והמשנהשאל את הכוללקישורים ללומדי התלמודלוח למחזור הנוכחילוחות ללימודים יומיים אחרים