1)

למה נשאר השם 'יעקב' אחר שנקרא 'ישראל'?

1.

מהר"ל (נצח ישראל, בהקדמתו) כל מסובב נמצא ביחד עם סיבתו, ו'יעקב' הוא הסיבה ל'ישראל' כי אחר שישראל מקטינים עצמם כמו עקב- אז הקב"ה מגביה אותם לבחינת 'שרית עם אלוקים ואנשים'.

2.

לישראל 2 קדושות: הם נבדלים מהגשם על ידי המצוות וכנגד זה שם 'יעקב', ויש להם קדושה גמורה על ידי התורה שהיא סדר שכלי וכנגד זה שם 'ישראל'.

2)

ועם אנשים: על איזה אנשים מדובר?

1.

מהר"ל (חידושי אגדות, חולין דף צא: עמ' קי, ד"ה רמז): הגמ' בחולין מפרשת שהכוונה לראש הגולה שבבבל והנשיא שבארץ ישראל, ולא דרשו זאת על החלוקה לממלכת יהודה וישראל כי זה חסרון לישראל. עיי"ש.

3)

בזכות מה ניצח יעקב מלאכים ואנשים?

1.

'עם אנשים' על ידי קדושת המצוות שבישראל וכנגד זה שם יעקב, ו'עם אלוקים' [-מלאכים] על ידי קדושת התורה וכנגד זה שם ישראל.

4)

למה שיתף הקב"ה את שמו בשמם של ישראל?

1.

מהר"ל (נצח ישראל, פ"י עמ' סג, ד"ה ובירושלמי): ישראל הם צורת העולם, ואם הם יאבדו בין האומות יחשב העולם כפלטרין [-ארמון] שאבד המפתח שלו, ולכן שיתף הקב"ה את שמו בשמם וזה בדוגמת שלשלת שמחברת את המפתח אל בעל הפלטרין.

5)

גם אצל ישמעאל שיתף הקב"ה את שמו?

1.

מהר"ל (נצח ישראל, פ"י עמ' סג, ד"ה ובירושלמי): שמו של ישמעאל מורה רק שה' שמע את תפילתו, אבל אצל ישראל יש לשון שררה- ללמדך שהיה ביעקב ענין אלוקי.

6)

מה משמעות השם ישראל?

1.

מהר"ל (אור חדש, הקדמה, עמ' נח): שם העצם של ישראל מורה שהם שייכים לקב"ה, ולכן הם התחייבו כליה בימי המן אחר שעבדו ע"ז.

2.

מהר"ל (גבורות ה' פס"ז, עמ' שיב): 'אדם' נקרא על שם שנוצר מהאדמה, ואילו יעקב היה קדוש ונבדל והחומר בטל אצלו, ולכן הוא נקרא על שם הכבוד והשררה.

3.

מהר"ל (חידושי אגדות, סנהדרין דף צ: עמ' קע"ו ד"ה כל): בשם זה נרמז שישראל דבקים בה' ונבדלים מהחומר, ולכן כל ישראל יש להם חלק לעולם הבא.

שאלות על רש"י

7)

רש"י: וסופך שהקב"ה נגלה עליך בבית אל ומחליף את שמך: אולי הכוונה ששמו יהיה ישראל עכשיו?

1.

גור אריה (לעיל, כ"ז): המלאך איננו רשאי לשנות את שמו כי לא זו שליחותו.

2.

גור אריה (לעיל, כ"ז): לא כתוב 'לא יקרא עוד שמך יעקב' אלא "לא יֵאָמֵר", כלומר- כך יֵאָמֵר לו לבסוף על ידי הקב"ה.

8)

רש"י: ולא רצה יעקב, ועל כרחו הודה לו עליהן: מנין לרש"י דבר זה?

1.

גור אריה (לעיל, כ"ז): הפסוק ממשיך "ויברך אותו שם" ומכאן למדנו שיעקב לא קיבל את תשובת המלאך והוצרך לברכו.

9)

רש"י: ולא רצה יעקב, ועל כרחו הודה לו עליהן: למה לא רצה המלאך לברכו עתה?

1.

גור אריה (לעיל, כ"ז): המלאך רצה לקטרג עוד על יעקב ואז לא יברך אותו ה' ולא יצטרך המלאך להודות.

ספר: פרק: פסוק:
חודש: יום: שנה:
חודש: יום: שנה:

KIH Logo
כולל עיון הדף
הקדשות ותרומותתגובות מקוראיםרשימות דוא"לחומר על כל התלמוד והמשנהשאל את הכוללקישורים ללומדי התלמודלוח למחזור הנוכחילוחות ללימודים יומיים אחרים