1)

למה נאבק המלאך דוקא עם יעקב?

1.

מהר"ל (גבורות ה' פס"ז, עמ' שי"ב): אין למלאך התנגדות מהנבראים החומריים אלא מיעקב שזכה למעלת צלם אלוקים בשלימות. 1


1

נראה שכוונת המהר"ל למה שאמרו 'אין אומן מתקנא אלא בבן אומנותו, כך רק ליעקב יש 'צד שווה' עם המלאך ולכן המלאך נאבק בו.

2)

למה נאבק המלאך עם יעקב רק כשנותר יעקב לבדו?

1.

מהר"ל (נתיבות עולם, נתיב התורה סוף פי"ג): בגמ' בחולין למדו מכאן שאסור לת"ח לצאת יחידי בלילה, כי ת"ח הוא נבדל [מהחומר והוא רוחני] ולכן המזיקים הרוחניים נמשכים אחריו ואין לו ללכת לבד בלילה, במקום שהמזיקים שולטים.

3)

כיצד היה נראה המלאך ליעקב?

1.

מהר"ל (חידושי אגדות, חולין דף צא. עמ' קג): יש אומרים שכגוי נדמה לו, כי רק לישראל יש צלם אלוקים ולכן יש ליעקב מעלה על המלאך. ויש אומרים שכתלמיד חכם נדמה לו כי המלאך הוא שכלי [ואילו האדם חומרי].

שאלות על רש"י

4)

רש"י: שכח פכים קטנים: אולי לא נשכחו אלא טרם הועברו?

1.

גור אריה: בודאי דבר מועט נשאר שהרי כבר כתוב "ויעבר את אשר לו", וא"כ היה צריך לצרף את אותו הדבר למה שהעביר כבר? אלא צריך לומר שיעקב שכח אותם.

2.

גור אריה: יעקב עשה עצמו כגשר והעביר את חפציו, וא"כ הוא לא נותר לבדו (כפי שבתחילה הוא לא היה לבד), אלא שהם נשכחו הרחק מהנחל.

5)

רש"י: שכח פכים קטנים: אולי דבר אחר נשכח?

1.

גור אריה: לא כתוב למה יעקב חזר, ולכן יש להעמיד במסתבר- בפכים קטנים- כי בדרך כלל שמים כלים קטנים בתוך תיבה וכדומה, חוץ מפכים שמשתמשים בהם תמיד.

2.

גור אריה: אין הכוונה דוקא לפכים אלא כעין פכים קטנים- דבר קטן שהדרך לשוכחו.

3.

מהר"ל (חידושי אגדות, חולין דף צא. עמ' קה ד"ה שנשתייר)- הוא חזר לחפש האם שכח פכים קטנים, ואין לומר שחיפש דברים גדולים כי אותם הוא היה רואה.

6)

רש"י: לשון אבק, שהיו מעלים עפר ברגליהם: בחז"ל כתוב שהעלו אבק עד כסא הכבוד, וצריך ביאור מה משמעות הדברים?

1.

מהר"ל (גבורות ה' פס"ז, עמ' שי"ב): המלאכים מקומם תחת כסא הכבוד- יושבים ראשונה במלכות ד' ומעלתם שהם נבראים עליונים, ויעקב צורתו חקוקה בכסא הכבוד ומעלתו שיש לו צלם אלוקים ולכן הוא דבק בכסא הכבוד, ומשום כך היו מתאבקים- כלומר שכל אחד התגבר מצד מעלתו. 1

2.

מהר"ל (נתיבות עולם, נתיב התמימות פ"א, עמ' ר"ז): כחם של יעקב והמלאך מגיע מכסא הכבוד ולכן אמרו שהעלו אבק עד כסא הכבוד כי הכח שמתחייב מכל אחד נקרא אבק. וגבר יעקב כי המלאכים רק סובבים את כסא הכבוד ואילו צורת יעקב חקוקה בכסא הכבוד.


1

נראה שהכסא הוא גילוי מלכות ה' בעולם, והמלאכים הם שרי ה' המוציאים לפועל את מלכותו. לעומתם- האדם הוא בעל בחירה, ולכן כשמרצונו הוא בוחר בטוב הוא ממליך את ה' ולכן צורת יעקב חקוקה בכסא הכבוד.

ספר: פרק: פסוק:
חודש: יום: שנה:
חודש: יום: שנה:

KIH Logo
כולל עיון הדף
הקדשות ותרומותתגובות מקוראיםרשימות דוא"לחומר על כל התלמוד והמשנהשאל את הכוללקישורים ללומדי התלמודלוח למחזור הנוכחילוחות ללימודים יומיים אחרים