שאלות על רש"י

1)

רש"י: שהאמהות נביאות היו: בגמ' (מגילה דף יד.) לא נמנו לאה ורחל בין האמהות?

1.

גור אריה: שם מונים רק את האמהות שנבואתן מפורשת בכתוב. עיי"ש.

2)

רש"י: מי שנאמר בו על כן מרובה באוכלוסין: למה לשון "על כן" מלמד שהשבט היה מרובה באוכלוסין?

1.

גור אריה: 'כן' מורה על גבול- 'כן וכן יהיה', ומי שנאמר בו "על כן" הוא למעלה מהשיעור המוגבל.

2.

גור אריה: ה"על כן" בא לתת טעם לנתינת השם, ומכיוון ששמו עיקרי יותר מהאחרים, לכן הוא היה מרובה באוכלוסין, שהרי השבט המועט באוכלוסין הוא בטל אצל אחרים ואין לו שם בפני עצמו.

3.

גור אריה: אצל מי שכתוב "על כן", טעם שמו דבק בשמו, וטעם השם הוא דבר מושכל [-רוחני ולא גשמי], ולכן יש לו מעלה עליונה שממנה הריבוי.

3)

רש"י: חוץ מלוי שהארון היה מכלה בהם: וכי זלזלו הלויים בארון?

1.

גור אריה: פעמים שבשגגה לא נזהרו בשמירת קדושתו.

4)

רש"י: חוץ מלוי שהארון היה מכלה בהם: המניין שבפרשת במדבר נעשה חודש אחרי הקמת המשכן, ואעפ"כ לא היו אז שבט לוי מרובים?

1.

גור אריה: ישראל התרבו במצרים כי "כאשר יענו אותו כן ירבה וכן יפרוץ", ושבט לוי לא עונו במצרים ולכן הם לא היו מרובים בשעת היציאה.

5)

רש"י: ששלח הקב"ה גבריאל: על יעקב כתוב שהקב"ה קרא לו שם, ולמה כאן נשלח גבריאל?

1.

גור אריה: יעקב היה מהאבות שהם המרכבה ולכן הוא לא זקוק למלאך אלא ע"י הקב"ה בעצמו.

ספר: פרק: פסוק:
חודש: יום: שנה:
חודש: יום: שנה:

KIH Logo
כולל עיון הדף
הקדשות ותרומותתגובות מקוראיםרשימות דוא"לחומר על כל התלמוד והמשנהשאל את הכוללקישורים ללומדי התלמודלוח למחזור הנוכחילוחות ללימודים יומיים אחרים