1)

מה פשר עליית וירידת המלאכים?

1.

מהר"ל (נצח ישראל תחילת פי"ז, עמ' צב): במדרש כתוב שיעקב ראה את שריהם של בבל, מדי ויון עולים ויורדים ואילו את ירידת שר אדום לא ראה, עד שהבטיחו ה' להורידו, כי הירידה של שלושת המלכויות היא מצד העוה"ז ולכן יעקב ראה זאת, אבל ירידת מלכות אדום היא רק מצד העולם העליון- ע"י מלך המשיח, וזו סיבת אריכות הגלות. 1

2.

מהר"ל (חידושי אגדות ח"ד עמ' קח, ד"ה ופרשו רז"ל, חולין דף צא:): צורת יעקב חקוקה בכסא הכבוד, ולכן המלאכים היו עולים לראות צורתו למעלה, ויורדים לראות למטה. 2


1

ע"ע במהר"ל (נצח ישראל פ"כ, עמ' קה, ד"ה ופירוש סוד) שהמלכויות הן גשמיות, ולכן כאשר ראה יעקב את עלייתם ידע שהם יורדים, כי כשדבר גשמי מתעלה ומגיע לשלימותו, שם הוא תכליתו כי לגשם יש קץ ותכלית. יעקב נבדל [מהחומר והוא לא גשמי] והעלייה שלו היא דבקות בה' והקב"ה בעצמו יהיה השלמתו, ולכן אמרו במדרש שאילו עלה יעקב באותה שעה, שוב לא הייתה לו ירידה ולא היו האומות שולטים בבניו, ולכן אמרו חז"ל "אלו האמנת ועלית" כי המאמין ב'אחד' דבק בו לגמרי.

2

ועיי"ש שלכן רצו המלאכים לסכן אותו, ולכן ממשיך הפסוק "והנה ה' נצב עליו".

שאלות על רש"י

2)

רש"י: מלאכים שליווהו בארץ...עלו לרקיע, וירדו מלאכי חוצה לארץ ללותו: גור אריה: קשה שהוא עדין לא יצא מהארץ?

1.

גור אריה (לקמן, לב,ב): היציאה מירושלים כבר נקראת יציאה [מהארץ] כי קדושת הארץ היא ירושלים.

3)

רש"י: עולים תחילה ואחר כך יורדים: אם עלו תחילה, נמצא שהיה שעה בלא שמירה?

1.

גור אריה: לכן כתוב (פסוק יג) "והנה ה' ניצב עליו" לשמרו.

4)

רש"י: עולים תחילה ואחר כך יורדים: למה לא ירדו תחילה ואז לא יזדקק לכך שה' ניצב עליו?

1.

גור אריה: אין מלכות נוגעת בחברתה ולכן צריך שבתחילה יסתלקו מלאכי הארץ.

ספר: פרק: פסוק:
חודש: יום: שנה:
חודש: יום: שנה:

KIH Logo
כולל עיון הדף
הקדשות ותרומותתגובות מקוראיםרשימות דוא"לחומר על כל התלמוד והמשנהשאל את הכוללקישורים ללומדי התלמודלוח למחזור הנוכחילוחות ללימודים יומיים אחרים