1)

במדרש כתוב שרבקה הדגישה שיהיו עזים טובים כי הם כנגד שעירי העיזים שיתכפרו בהם ישראל ביום כיפור, וצריך להבין מה הקשר בין הגדיים כאן לשעירי יום כיפור?

1.

מהר"ל (חידושי אגדות ח"ב, עמ' נג, ד"ה חושים, סוטה דף יג.): שני הגדיים רומזים לשני השעירים ביום הכיפורים שהיו שווים זה לזה, כי בגלוי עשיו ויעקב שווים 1 ורק בסתר [ובפנימיותם] הם מתנגדים.


1

ולכן צריך שהם יהיו תאומים ושווים בכל, כי זה לעומת זה עשה האלוקים- הטוב לעומת הרע. ע"ע בעניין זה במהר"ל בדרוש על המצוות עמ' ס, ד"ה והרי יעקב.

שאלות על רש"י

2)

רש"י: האחד הקריב לפסחו: למה ארע שיעקב קיבל את הברכות דוקא בליל הסדר?

1.

מהר"ל (דרוש לשבת הגדול 1 עמ' רל, ד"ה ובפרק קמא דפסחים): בזכות השבתת השאור זוכים להשבית את כחו של עשיו- את היצר הרע, כי עשיו הוא שאור מבאיש וישראל הם כסולת נקיה.


1

נד' אחרי הגדש"פ בהוצאת לונדון. ועיי"ש אריכות בענין מלכות אדום.

ספר: פרק: פסוק:
חודש: יום: שנה:
חודש: יום: שנה:

KIH Logo
כולל עיון הדף
הקדשות ותרומותתגובות מקוראיםרשימות דוא"לחומר על כל התלמוד והמשנהשאל את הכוללקישורים ללומדי התלמודלוח למחזור הנוכחילוחות ללימודים יומיים אחרים