1)

למה דוקא בגדיו הריחו? ובגמ' דרשו שהריח את ריח 'בוגדיו', וצריך ביאור למה מעשיהם הטובים של הרשעים נמשלו לריח דוקא?

1.

מהר"ל (חידושי אגדות ח"ג עמ' קמה, ד"ה וירח ריח, סנהדרין דף לז.): הבגד טפל לאדם ואיננו עיקר, וכך הצדיק נקרא 'אדם' לעומת הרשע שאיננו עיקר והוא בדוגמת הבגד. אעפ"כ גם הריקנים עושים מעשים טובים לשם שמים, ומפני שהם רחוקים מה' נקראו מעשיהם 'ריח' שמגיע ממרחק.

2.

מהר"ל (חידושי אגדות ח"ג עמ' קמה, ד"ה וירח ריח, סנהדרין דף לז.): הריח מיוחס למידת הדין, 1 וכאשר הרשע עושה טוב הוא עושה את זה מכח מידת הדין- ע"י שהוא מתגבר על יצרו.


1

בספר גבורות ה' (פמ"ג עמ' קסג ד"ה וכאשר) האריך המהר"ל בענין זה.

שאלות על רש"י

2)

רש"י: וזה שדה תפוחים: אולי נתברך בריבוי פירות?

1.

גור אריה: אם כך, זו לא סיבה שיהיה בו ריח טוב.

ספר: פרק: פסוק:
חודש: יום: שנה:
חודש: יום: שנה:

KIH Logo
כולל עיון הדף
הקדשות ותרומותתגובות מקוראיםרשימות דוא"לחומר על כל התלמוד והמשנהשאל את הכוללקישורים ללומדי התלמודלוח למחזור הנוכחילוחות ללימודים יומיים אחרים