1)

למה כהו עיני יצחק?

1.

מהר"ל (נתיבות עולם נתיב הצדק פ"ג, עמ' קמג, ד"ה ובפרק בני): בגמ' למדו מכאן שאסור להסתכל בדמות אדם רשע, כי בראיית הרשע יש חיבור אל הרע, והמסתכל עיניו כהות כי לרשע לא ראויה המציאות כלל, והמסתכל בו דבק בהעדר.

2.

מהר"ל (דרך חיים פ"ה מ"ד, עמ' רכה ד"ה וכמו שהראה): יצחק האמצעי שבאבות- וזה סימן לישראל, לכן תחילתו בטובה וברכה ולבסוף יסורין- כמו ישראל שלבסוף חשכו עיניהם בגלות.

2)

בנו הגדול: לכאורה מילת "הגדול" מיותרת?

1.

מהר"ל (גבורות השם פ"ח, עמ' מח', ד"ה העמיקו): חז"ל דרשו מכאן שאביו ואמו קוראים לו גדול אבל בעיני ה' הוא קטן, והכוונה שאדום הם אומה פחותה מצד עצמה אלא שהם נראים גדולים, ואין להם עילוי מציאות אלא מציאות של שקר.

שאלות על רש"י

3)

רש"י: בעשנן של אלו: למה רק עיני יצחק כהו מעשן עבודה זרה? ולמה דוקא חוש הראיה שלו נפגע?

1.

גור אריה: יצחק התקדש לקרבן והראִיה היא קדוֹשה ושכלית [-רוחנית ולא גשמית], ולכן ראִיתו לא יכלה להתחבר עם טינופת עבודה זרה.

4)

רש"י: בעשנן של אלו: אולי לא זו הסיבה, אלא התורה מספרת זאת כאן ללמדינו כיצד נטל יעקב את הברכות?

1.

גור אריה: א"כ צריך היה לסמוך זאת ל"אולי ימושני אבי" (לקמ' פסוק יב') [אלא זה נכתב כאן כדי לסמוך ל"ותהיינה מורת רוח"]. 1


1

והוסיף הגור אריה שלפרוש השני ברש"י זה נכתב כאן ללמד שכהו עיניו כדי שיטול יעקב את הברכות.

ספר: פרק: פסוק:
חודש: יום: שנה:
חודש: יום: שנה:

KIH Logo
כולל עיון הדף
הקדשות ותרומותתגובות מקוראיםרשימות דוא"לחומר על כל התלמוד והמשנהשאל את הכוללקישורים ללומדי התלמודלוח למחזור הנוכחילוחות ללימודים יומיים אחרים