1)

אברהם קיבל את התורה והורה אותה לבניו, קשה א"כ כיצד יעקב נשא שתי אחיות, ובני יעקב את אחיותיהם, ועמרם את דודתו? וכיצד הקים משה י"ב מצבות?

1.

גור אריה (לקמ', מו,י): האבות קיימו את כל התורה אבל היה להם דין של גרים, וגר הוא כקטן שנולד ואין בהם איסור ערווה. 1

2.

גור אריה (לקמ', מו,י): כשהם לא קיימו את התורה (כגון יעקב שנשא ב' אחיות ובני יעקב שנשאו אחיותיהם), הם עשו זאת על פי רוח הקדוש [והותר להם מסיבות פרטיות- עיי"ש], ומי שאסר ערווה- התירה להם. 2

3.

גור אריה (לקמ', מו,י): קודם מתן תורה לא היו שווים כולם בקיום מצוות 'לא תעשה' שלא נצטוו עליהם [ואע"פ שאברהם קיים את כל התורה- עשה ולא תעשה, וכן יעקב, אין הכרח שכך עשו כולם] אלא כל אחד קיים לפי מידתו ומה שראוי לו. ואמנם את מצוות העשה ראוי לקיים ולקבל שכר, אבל מצוות לא תעשה שאין עליהם שכר, אם לא נצטוו אין סיבה לקיים (כשם שנשים מקיימות מצוות עשה שלא נצטוו עליהן אבל אינן נמנעות מלאו של השחתת הזקן שלא נצטוו עליו). והחילוק בין עשה ללאו שעשה הוא קניין [-תוספת של מעלה] ואם לא קיים הוא חסר את אותו קניין- אע"פ שלא נצטווה, אבל לאו אין בו קניין אלא הוא נמנע ולא עבר על רצון ה', ואם ה' לא ציוה אותו- אין טעם להימנע. מאחר שגם בעשה לא היו מצווים אלא היה זה מעשה טוב, כל אחד קיים מצוות לפי מידתו וכל אחד נזהר יותר במה שראוי לו. עיי"ש.


1

עיי"ש למה אעפ"כ יוצאי מצרים נאסרו בקרוביהם.

2

עיי"ש למה אעפ"כ נחשב הדבר לגנות ליעקב שהוא נשא אחיות.

2)

בגמ' למדו מכאן שאברהם קיים את כל התורה ואפי' תקנות חכמים, וקשה כיצד ניתן לומר שאברהם שמר את המצוות קודם שנצטווה? ולמה דוקא על אברהם דרשו שקיים את כל התורה?

1.

מהר"ל (תפארת ישראל פרק כ, עמ' סא): אברהם היה מיוחד לקיים את התורה (-מצוות עשה ולא תעשה) כי התורה היא שכל עליון [-לא חכמה אנושית אלא חכמה אלוקית], ואברהם היה ראוי לזה שהרי בגיל 3 הוא הכיר את בוראו- לא כיצחק ויעקב שקיבלו מאביהם. ועוד- אברהם מידתו חסד והתורה תחילתה וסופה גמ"ח, ולכן הוא קיים את התורה מעצמו.

3)

בגמ' למדו מכאן שאברהם קיים את כל התורה ואפי' תקנות חכמים, וקשה למה נתייחד בכך אברהם, והרי גם אצל יצחק ויעקב מצאנו שקיימו מצוות מסוימות?

1.

מהר"ל (תפארת ישראל פרק כ, עמ' סב): יצחק ויעקב קיימו את כל מצוות העשה, אבל רק במצוות מסוימות הוזכר שהם קיימו, כי במצוות שראויות להם לפי מידתם הם נחשבים כמצווים ועושים ושכרם גדול (ואילו אברהם נחשב בכל התורה כמצווה). לאוין הם לא קיימו כיון שאין שכר על לאוין בלי ציווי. 1


1

כפי שהובא לעיל מהגור אריה.

4)

בגמ' למדו מכאן שאברהם קיים את כל התורה ואפי' תקנות חכמים, וקשה שגם אצל יעקב מצאנו שאמר 'ותרי"ג מצוות שמרתי'?

1.

מהר"ל (תפארת ישראל סוף פרק כ, עמ' סג): לדברי המדרש שיעקב אמר 'תרי"ג מצוות שמרתי' צ"ל שגם יעקב ראוי אל התורה כי מידתו אמת והתורה נקראת 'תורת אמת', אבל כאן הוזכר רק אברהם כי אברהם היה מוכן יותר אל קיום התורה כאילו היה מצווה 1 , יעקב פחות ממנו (כי מידת האמת לא יכולה להתקיים בשלמות בעולם השקר), ויצחק פחות מיעקב אלא היה מקיים את התורה מעצמו.


1

כפי שהובא לעיל שאברהם מידתו חסד, והתורה תחילתה וסופה גמילות חסדים.

שאלות על רש"י

5)

רש"י: שמע אברהם בקולי - כשנסיתי אותו: מנין שזה מדבר על עמידה בניסיון?

1.

גור אריה: 'קול' מורה על דיבור שאינו מובן (כמו קול שאין בו דיבור), וזה היה הניסיון שישמע לקול ה' ולא יהרהר אחד דבריו.

6)

רש"י: וישמר משמרתי - גזרות להרחקה: למה הזכיר את ההרחקות לפני המצוות עצמן?

1.

גור אריה: דברי התורה רחוקים מהשגת האדם יותר מחכמת החכמים, ולכן לפי השגת האדם ההרחקות קודמות למצוות. 1


1

כמבואר במהר"ל באר הגולה, באר א' עמ' יז ד"ה ובפרק עושין) שדברי חכמים נאמרו לפי השכל האנושי ודברי התורה הם אלוקיים. עיי"ש.

ספר: פרק: פסוק:
חודש: יום: שנה:
חודש: יום: שנה:

KIH Logo
כולל עיון הדף
הקדשות ותרומותתגובות מקוראיםרשימות דוא"לחומר על כל התלמוד והמשנהשאל את הכוללקישורים ללומדי התלמודלוח למחזור הנוכחילוחות ללימודים יומיים אחרים