1)

בגמ' כתוב שתפילת יצחק נקראת עתר כי תפילת הצדיקים הופכת מידת רגזנות לרחמנות כמו עתר ההופך את התבואה, וצריך ביאור מה המכוון בזה?

1.

מהר"ל (חידושי אגדות ח"א עמ' קמב' ד"ה ממדת, יבמות דף סד.): תפילת כל אדם (גם אם היא מתקבלת) אינה הופכת את מידת הדין למידת רחמים, ורק הצדיקים מגיעים בתפילתם עד מקום הרחמים הגמורים, ותפילתם הופכת את מידת הדין לרחמים. 1


1

נראה לפרש שגם מידת הדין שורשה ברצון להיטיב, והצדיקים הם המגלים מידה זו בתפילתם, ואולי זה עניין הפיכת מידת הדין לרחמים.

2)

בגמ' כתוב שהאבות היו עקרים כי הקב"ה מתאוה לתפלתם של צדיקים, וצריך ביאור למה דוקא לתפלתם של צדיקים?

1.

מהר"ל (חידושי אגדות ח"א, עמ' קמא ד"ה יצחק ושם בד"ה מפני מה, יבמות דף סד.): האבות הם יסוד העולם וע"י שהם מחוברים אל העילה [אל סיבתם הראשונה- הקב"ה] כל העולם מחובר אליו, והם מתחברים אליו בתפילתם [כי התפילה היא תלות של המתפלל בקב"ה], והקב"ה מתאוה לכך כי אין עלול בלי עילה [-אין 'משפיע' מבלי שיש מי שיקבל את ההשפעה ויכיר מנין היא באה], ודוקא תפילת צדיקים כי הם משפילים את עצמם לפני ה'. 1


1

עיי"ש למה יעקב לא היה עקר.

שאלות על רש"י

3)

רש"י: ויֶעְתַר- הִרבה והפציר בתפלה: למה הוסיף רש"י 'והפציר'?

1.

גור אריה: "ויֶעְתַר" איננו סתם לשון ריבוי, אלא ריבוי שיש בו הפצרה.

4)

רש"י: ויֵעָתֶר לו- נתפצר ונתפייס ונתפתה לו: למה כתב רש"י את כל הלשונות הללו?

1.

גור אריה: "ויֵעָתֶר" אין לפרש 'נתפצר' [שהוראתו שהוא נפעל ע"י בקשת אחרים, שהרי הקב"ה מקבל בקשות רק לפי רצונו.] אלא שההפצרה כאן הייתה פיוס עד שנתקבלה תפילתו. רש"י הוסיף 'נתפתה' כי לא היה כאן כעס המצריך פיוס, אלא ש'נתפתה לעשות בקשתו'.

5)

רש"י: כל לשון עתר לשון הפצרה ורבוי הוא וכן וכו': למה הוסיף זאת רש"י?

1.

גור אריה: עלולים לפרש שרק כאן יש הכרח ש'עתר' פרושו ריבוי והפצרה אבל במקומות אחרים יש לפרש בעניין אחר, ולכן הוסיף רש"י שכך פרושו בכל מקום.

6)

רש"י: וכן נעתרות נשיקות שונא, דומות למרובות והנם למשא: וכי השונא מנשק הרבה?

1.

גור אריה: לכן כתב רש"י "דומות למרובות" כי הם למשא [ולעול] על מי שהוא נושק לו.

7)

רש"י: זה עומד בזוית זו ומתפלל, וזו עומדת בזוית זו ומתפללת: מנין שכל אחד עמד בזוית?

1.

גור אריה: ממה שכתוב "לנוכח" משמע שהתפללו זה כלפי זה, ודרך המתפללים שכל אחד עומד בזוית- במקום מיוחד, כדי שלא יהיה נטרד מחברו.

ספר: פרק: פסוק:
חודש: יום: שנה:
חודש: יום: שנה:

KIH Logo
כולל עיון הדף
הקדשות ותרומותתגובות מקוראיםרשימות דוא"לחומר על כל התלמוד והמשנהשאל את הכוללקישורים ללומדי התלמודלוח למחזור הנוכחילוחות ללימודים יומיים אחרים