1)

מכך שהתורה מספרת בן כמה היה יצחק בקחתו את רבקה משמע שזה היה הזמן הראוי לקחתה, וצריך ביאור מדוע דוקא בגיל 40?

1.

גור אריה (לקמ', כו,לד): כאשר האדם חי 70 שנה אמרו בן 18 לחופה דהיינו ברביעית החיים פחות חצי שנה, וכן בימי יצחק חיו 158 שנה (כי זה המיצוע בין יצחק שחי 180 שנה לבין ישמעאל שחי 137 שנה), נמצא שגיל 40 הוא רבע החיים פחות חצי שנה. וברביעית החיים ראוי לאדם לתת פירות, כשם שהחמה מתחילה להתקרב אלינו בתקופת טבת, ובתקופת ניסן [-שזה רבע ההיקף שלה] נותנים הצמחים פירות.

2.

גור אריה (לקמ', כו,לד): 40 הוא מספר שלם כי יש בו 4 צדדים, ואז ראוי לו השלימות של הזיווג, ודבר זה ראוי ליצחק שמידתו דין, והדין יש בו שלמות.

שאלות על רש"י

2)

רש"י: המתין לה עד שתהא ראויה לביאה שלש שנים ונשאה: לשם מה פירש כאן רש"י בת כמה הייתה רבקה?

1.

גור אריה: קשה למה יצחק המתין כל כך מלישא אשה? אלא שהוא המתין שרבקה תגדל. 1


1

והוסיף הגו"א שיעקב המתין עד גיל 84 כי היה יושב אהלים, והלכה היא שילמד תורה ואח"כ ישא אשה, אבל על יצחק קשה כי בביתו למד.

3)

רש"י: הרי ליצחק שלושים ושבע שנים ובו בפרק נולדה רבקה: רש"י לומד שהיא נולדה בזמן העקידה מכך שאז נתבשר אברהם על לידתה, וקשה שמנויים שם תולדות נוספים של נחור שלא נולדו באותו זמן, ומניִן שרבקה אכן נולדה באותו הפרק?

1.

גור אריה: ממה שנאמר שם "ויוגד לאברהם" משמע שנאמר לו דבר שהתחדש עכשיו [ומכאן שרבקה נולדה אז], ושאר ילדיו של נחור הוזכרו גם הם ללמד שתולדותיו היו דומים לתולדות אברהם- ח' בני גבירות וד' בני שפחות [כפי שהיה אצל יעקב], וזה סימן שבִּתו ראויה ליצחק.

4)

רש"י: המתין לה...שלש שנים ונשאה: לעיל (כד,טז) כתוב שהיא הייתה נערה?

1.

גור אריה: אבריה היו גדולים כשל נערה.

5)

רש"י: המתין לה...שלש שנים ונשאה: אם הייתה בת שלוש למה הוצרך הכתוב להעיד עליה שהיא בתולה, והרי קטנה פחותה מבת ג' היא ודאי בתולה [כי בתוליה חוזרים]?

1.

גור אריה (לעיל, כד,טז): רש"י כותב שהייתה בת ג' מפני שעוד לא הגיעה לשנתה הרביעית, אבל הוא לא נשא אותה ביום שנעשתה בת ג' [ולכן נצרך הכתוב להעיד שהיא הייתה בתולה].

6)

רש"י: המתין לה...שלש שנים ונשאה: כיצד נשא יצחק קטנה [שאינה ראויה להוליד], והרי המשמשין בקטנה מעכבים את הגאולה [כי אינם מולידים]?

1.

גור אריה: יצחק היה עקר ולא יכל להוליד.

2.

גור אריה: ראו שמהשם יצא הדבר, ולכן היא הותרה לו.

7)

רש"י: להגיד שבחה שהיתה בת רשע וכו' ולא למדה ממעשיהם: גם בלי הייתור ידענו שהיא צדיקה אע"פ שקרוביה היו רשעים?

1.

רא"ם: ידענו זאת, אבל הכתוב בא לספר בשבחה.

2.

גור אריה: אפשר לטעות שלא למדה מהם מפני שלא הייתה בת דעת מחמת קוטנה, ולכן בא הכתוב לספר שבחה שלא למדה מהם אע"פ שהייתה בת דעת.

8)

רש"י: שהיתה בת רשע ואחות רשע ומקומה אנשי רשע, ולא למדה ממעשיהם: אם לא למדה מאביה הרשע, בודאי שלא למדה מאחיה הרשע, ולמה נצרך הכתוב להשמיע שהייתה אחות לבן?

1.

גור אריה: אדם ירא מאביו ואוהב את אחיו ונוהג כמנהג מקומו ולכן הוא מושפע משלושת אלה, 1 ואילו רבקה לא למדה מאביה מחמת יראה, ולא מאחיה מחמת אהבה, ולא מאנשי עירה מחמת מנהג העיר.

2.

גור אריה: האב הוא סיבה לילדיו, והאח הוא חצי בשרו והם כדבר אחד, והמקום הוא המקבל את האדם. [לכן שלושת אלה היו עשויים להחטיא אותה כמעשיהם] והיא פרשה מכולם.


1

עי' במהר"ל בנתיבות עולם (נתיב אהבת ה' תחילת פ"א) שיחס הבן לאביו הוא של יראה ולא של אהבה, ובבאר הגולה (תחילת הבאר השישי, ד"ה התלונה) כתב שאח ואחות הם כדבר אחד אבל אב ובתו אינם שווים כי זה האב וזה התולדה.

ספר: פרק: פסוק:
חודש: יום: שנה:
חודש: יום: שנה:

KIH Logo
כולל עיון הדף
הקדשות ותרומותתגובות מקוראיםרשימות דוא"לחומר על כל התלמוד והמשנהשאל את הכוללקישורים ללומדי התלמודלוח למחזור הנוכחילוחות ללימודים יומיים אחרים