שאלות על רש"י

1)

רש"י: אלה תולדות יצחק - יעקב ועשיו האמורים בפרשה: מה בא רש"י לחדש?

1.

גור אריה: [לידת יעקב ועשיו כתובה רק בהמשך הפרשה ולכאורה לא על זה נאמר "אלה תולדות"?] לכן פירש רש"י ש"אלה תולדות" מחובר להמשך הפרשה, והפסוקים שלפני כן נכתבו כדי לספר היאך נולדו.

2)

רש"י: אלה תולדות יצחק - יעקב ועשיו האמורים בפרשה: למה כאן (בשונה ממקומות אחרים) הקדים "ואלה תולדות" קודם שנולדו?

1.

גור אריה: הם ראויים להקרא תולדות כבר בבטן אמם כי כבר אז היה יעקב צדיק גמור ומפרכס לצאת ליד בתי כנסיות ועשיו להפך. 1


1

כלומר- כבר אז הם לא נחשבו כ'עובר ירך אמו' אלא כל אחד היה עצמאי בדרכו.

3)

רש"י: הוזקק לומר אברהם הוליד את יצחק: למה לא פירש כפשוטו שזה בא לספר את סיפור חיי יצחק?

1.

גור אריה: אם "תולדות יצחק" היה פירושו 'מאורעות יצחק' היה מובן ש"אברהם הוליד את יצחק" הוא בכלל תולדות יצחק, אבל רש"י פירש ש'תולדותיו' הם בניו, ולכן צריך ביאור למה כתוב כאן שאברהם הוליד את יצחק.

4)

רש"י: הוזקק לומר אברהם הוליד את יצחק: למה כתוב "יצחק בן אברהם", מספיק לכתוב 'אלה תולדות יצחק, אברהם הוליד את יצחק'?

1.

גור אריה: הפסוק בא ללמדינו שיצחק זכה לתולדות בגלל שהובטח לאברהם "כי ביצחק יקרא לך זרע", ודרשו 'ביצחק ולא כל יצחק'. 1


1

הרי שהובטח לו שיהיו ליצחק ב' בנים ועל אחד מהם יקרא שם אברהם.

5)

רש"י: שהרי עדות יש שאברהם הוליד את יצחק: וכי הכתוב צריך להוכיח דבריו שיצחק הוא בנו של אברהם?

1.

גור אריה: הפסוק מלמד שיצחק היה נחשב בין הבריות "בן אברהם" מפני שהכל העידו ש"אברהם הוליד את יצחק [מכך שהם דומים]. עיי"ש.

6)

רש"י: שהרי עדות יש שאברהם הוליד את יצחק: לרש"י קשה למה נכתב דבר זה כאן ולא בשעת לידתו?

1.

גור אריה: הכתוב בא לייחס את תולדות יצחק לאברהם, שהרי תפארת בנים- אבותם, וכדי להפקיע מדברי ליצני הדור, רמז הפסוק שהיה יצחק דומה לאברהם.

ספר: פרק: פסוק:
חודש: יום: שנה:
חודש: יום: שנה:

KIH Logo
כולל עיון הדף
הקדשות ותרומותתגובות מקוראיםרשימות דוא"לחומר על כל התלמוד והמשנהשאל את הכוללקישורים ללומדי התלמודלוח למחזור הנוכחילוחות ללימודים יומיים אחרים