1)

לכאורה ראוי היה שתאמר 'לא יהיה מצחק עם בני' ולא "כי לא יירש"?

1.

גור אריה (בפסוק הקודם): היא לא חששה שיצחק הצדיק ילמד ממעשיו אבל חששה שהוא יהרוג אותו מחמת הירושה.

2.

גור אריה (בפסוק הקודם): אפשר לפרש (לא כרש"י) ששרה ביקשה לגרשו בגלל מעשיו, ואם תקפיד שלא לגרשו כי אסור להעביר נחלה אפי' מבן רשע, על כך אמרה "כי לא יירש".

שאלות על רש"י

2)

רש"י: שהיה מריב עם יצחק על הירושה: אם ישמעאל רב עם יצחק על הירושה משמע שכבר היה יצחק גדול, וא"כ היה ישמעאל גדול מאוד, וכיצד יכלה הגר לשאת אותו על שכמה?

1.

גור אריה (בפסוק הקודם): אין לדמות את הדורות הראשונים אלינו.

2.

גור אריה (בפסוק הקודם): אפשר שלא ממש נשאה אותו על שכמה אלא הכוונה שהוצרכה לסעוד אותו.

3)

רש"י: ונוטל קשתו ויורה בו חצים...ואמר הלא משחק אני: מנין לדרוש כך?

1.

גור אריה (בפסוק הקודם): קשה למה הזכירה שרה רק את עניין הירושה, ולא את שאר מעשיו הרעים? אלא שמחמת הירושה הוא היה בא לידי שפיכות דמים, אבל בשאר החטאים לא חששה שרה שיצחק הצדיק ילמד מישמעאל.

4)

רש"י: מכיון שהוא בני אפילו אם אינו הגון: אם יצחק לא היה הגון, במה הוא עדיף על ישמעאל?

1.

רא"ם: כוונת רש"י "אפילו אם אינו הגון כיצחק" אבל עכ"פ אינו רשע.

2.

גור אריה: יצחק קודם מפני שיש להקדים את בן הגבירה לבן השפחה, ואע"פ שהוא איננו הגון.

5)

רש"י: קל וחומר עם בני עם יצחק ששתיהן בו: מנין לדרוש כך?

1.

גור אריה: אפשר היה לכתוב 'עם בני יצחק' ומפני שכתוב פעמיים 'עם' זה בא לדרשה. עיי"ש.

ספר: פרק: פסוק:
חודש: יום: שנה:
חודש: יום: שנה:

KIH Logo
כולל עיון הדף
הקדשות ותרומותתגובות מקוראיםרשימות דוא"לחומר על כל התלמוד והמשנהשאל את הכוללקישורים ללומדי התלמודלוח למחזור הנוכחילוחות ללימודים יומיים אחרים