שאלות על רש"י

1)

רש"י: המלאכים- ולהלן קראם אנשים: מכך שלוט אפה להם מצות מוכח שנראו לו כאנשים, א"כ למה נקראו כאן מלאכים? ועוד- בכמה מקומות קראם לוט אנשים?

1.

גור אריה: אמנם לוט קראם אנשים כפי שהם נראו בעיניו, אבל הכתוב ראוי שיקרא להם מלאכים כפי שהם באמת.

2)

רש"י: אצל אברהם שכחו גדול וכו': גם לוט קרא להם אנשים?

1.

גור אריה: לא רק אברהם קראם אנשים אלא גם הכתוב קורא להם כך (לעיל יח,כב) כי מתוך שהורגל במלאכים הם נידמו בעיניו לגמרי כאנשים, אבל אצל לוט הכתוב קורא להם מלאכים כי הם הטילו אימה על לוט אע"פ שנראו לו כאנשים. 1


1

ואע"ג שלוט לא ראה שהם מלאכים, מזלו ראה, כפי שכתב הגור אריה לעיל (יח,א).

3)

רש"י: וכי כל כך שהו המלאכים וכו': אולי יצאו לסדום סמוך לערב ולא שהו הרבה?

1.

גור אריה: המלאכים באו לאברהם כחום היום כלומר בשעה שישית, ושהו אצלו שעה שכן דרך סעודה, והמרחק מחברון עד סדום אינו גדול כל כך.

4)

רש"י: ישב כתיב אותו היום מינוהו שופט עליהם: כיצד מלמד הכתיב שבאותו יום נתמנה לשופט?

1.

גור אריה (תחילת פרשת 'וירא' ד"ה ישב): 'ישב' משמעו פועל בלשון עבר, אבל אין לפרש כך כי הקרי הוא 'יושב' שמשמעו תואר בהווה [-לא פעולת ההתישבות אלא מצב הישיבה], ולכן מפרשים שהקרי מלמד על כך שעתה הוא התיישב (וזהו פועל ולא רק תואר).

5)

רש"י: ישב כתיב אותו היום מינוהו שופט עליהם: מה בא הכתוב ללמדינו בכך שבאותו היום נתמנה לשופט?

1.

גור אריה: הכתוב בא לספר גנותם שאעפ"כ עשו לו נבלה כזאת.

6)

רש"י: מבית אברהם למד לחזור על האורחים: מנין שלמד זאת מאברהם?

1.

גור אריה: לוט רשע היה והכניס אורחים רק משום שכך הורגל אצל אברהם.

ספר: פרק: פסוק:
חודש: יום: שנה:
חודש: יום: שנה:

KIH Logo
כולל עיון הדף
הקדשות ותרומותתגובות מקוראיםרשימות דוא"לחומר על כל התלמוד והמשנהשאל את הכוללקישורים ללומדי התלמודלוח למחזור הנוכחילוחות ללימודים יומיים אחרים