שאלות על רש"י

1)

רש"י: חלילה לך- ואם תאמר לא יצילו הצדיקים את הרשעים, למה תמית הצדיקים: על מה נסובים דברי רש"י?

1.

גור אריה: רש"י בא לפרש שהפסוק הקודם הולך על פסוק זה, ותחילה ביקש על הצלת כל העיר, ואם אינם יכולים להציל את כולם, "חלילה לך" להמית גם את הצדיקים.

2)

רש"י: יאמרו כך הוא אומנתו, שוטף הכל...כך עשית לדור המבול: כיצד יאמרו כך, והרי נח ניצול מהמבול?

1.

גור אריה: יאמרו שנח ובניו היו מופלגים בצדקתם ולכן ניצלו, או שניצלו כדי שלא יחרב העולם לגמרי.

3)

רש"י: יאמרו כך הוא אומנתו, שוטף הכל וכו': אם באמת זהו דבר שאינו הגון, אין לעשות זאת גם בלי הטעם ש'יאמרו כך אומנותו'?

1.

גור אריה: אברהם חשש שיש שם אנשים שנראים צדיקים ואינם צדיקים גמורים (ולכן כתוב כאן "צדיקם" חסר).

4)

רש"י: כך עשית לדור המבול ולדור הפלגה: גם בלי מעשה סדום יאמרו כך על ה' בגלל דור המבול והפלגה?

1.

גור אריה: עד עתה תלו שאיבדם ה' מאיזו שהיא סיבה, אבל עכשיו שהוחזק בכך שלוש פעמים (במבול, בפלגה, ובסדום) לא יתלו בסיבות אלא יאמרו שכך אומנותו.

5)

רש"י: חלילה לך- לעולם הבא: מה פירוש הדברים?

1.

גור אריה: בתנחומא הגירסא "חלילה לך בעולם הבא" ופירושו שאם אתה לא עושה משפט בעולם הזה, אפי' בעולם הבא יהיה חולין לך, כי עומק המשפט מכוסה מבני אדם, וזה מורה על מעלתו שהוא מגיע עד עולם הבא, ולכן כשאין משפט זה חולין אף לעולם הבא.

6)

רש"י: וכי מי שהוא שופט לא יעשה משפט אמת: למה הוסיף רש"י "משפט אמת"?

1.

גור אריה: אפשר שיעשה משפט שאינו אמת ועל זה לא היה אברהם מבקש, אלא על "משפט אמת".

ספר: פרק: פסוק:
חודש: יום: שנה:
חודש: יום: שנה:

KIH Logo
כולל עיון הדף
הקדשות ותרומותתגובות מקוראיםרשימות דוא"לחומר על כל התלמוד והמשנהשאל את הכוללקישורים ללומדי התלמודלוח למחזור הנוכחילוחות ללימודים יומיים אחרים