1)

מה היה עונשם- מידה כנגד מידה?

1.

מהר"ל (חידושי אגדות ח"ג עמ' רנט ד"ה לג' כתות, ולהלן עמ' רס ד"ה ויש לך, סנהדרין דף קט.): כת ראשונה רצתה רק לעלות- כלומר לקנות חשיבות ומעלה, ונענשו בכך שנפוצו ובטלה חשיבותם ו'שמם'. כת שניה רצתה לעשות מלחמה ולבטל את גזירותיו ע"י שהם מתאחדים ועולים לעליונים כי האחדות שלהם היא נגד אחדות ה', וענשם היה שנעשו קופים ושדים כי משום חביבותו נברא האדם ב'צלם אלוקים' ומלחמתם היא הפך החביבות, והצלם הוא שמקשר את האדם לעליונים. 1 כת שלישית רצתה לצאת מהקב"ה ע"י המגדל, כי הארץ ניתנה לבני אדם להיות שם שפלים תחת יד ה' וחשיבות המגדל היא הפך זה, וזו ע"ז. וה' בלל שפתם כי הם רצו להתאחד ולפרוש מה' שהוא אחד, אך לא ראויה להם האחדות כאשר אין להם א-ל אחד. עיי"ש.


1

ועוד הוסיף המהר"ל שם על הכת השניה שהאדם הוא יחיד בתחתונים, ואם הוא עולה לעליונים הרי שהוא עושה עמו מלחמה, כי אי אפשר שיהיו שנים שהם 'אחד'. לכן ניטל מהם ה'צלם אלוקים' כי זה מה שעושה את האדם אחד.

שאלות על רש"י

2)

רש"י: מגורת רשע היא תבואנו: מנין שנפוצו מפני שמכך חששו?

1.

גור אריה: רש"י התקשה שלכאורה הגזירה הייתה רק "נרדה ונבלה" וממילא נפוצו, ואילו כאן כתוב שה' הפיצם [וזה חלק מהגזירה], לכן פירש שמחשבתם נתקיימה בהם [ומתחילה כך הייתה הגזירה].

ספר: פרק: פסוק:
חודש: יום: שנה:
חודש: יום: שנה:

KIH Logo
כולל עיון הדף
הקדשות ותרומותתגובות מקוראיםרשימות דוא"לחומר על כל התלמוד והמשנהשאל את הכוללקישורים ללומדי התלמודלוח למחזור הנוכחילוחות ללימודים יומיים אחרים