שאלות על רש"י

1)

רש"י: ולמה הקדים הכתוב מיתתו של תרח וכו': רמב"ן: קשה שמנהג הכתוב לספר חיי האב ומותו ואח"כ מספר על חיי הבן?

1.

רמב"ן: אולי היה קשה למדרש שאצל שֵם ותולדותיו לא נזכר מיתת האב, וכאן זה נזכר עם סיפורו של אברהם, וכבר התחיל בסיפור חיי אברהם, ולכן כאן בא לדרשה.

2.

גור אריה: כאשר הכתוב מספר את סיפור האב, גם מותו הוא חלק מהסיפור, אבל כאן הכתוב עוסק בחיי אברהם ומזכיר את תרח כדי להודיע כיצד נמשכו תולדותיו, ולכן קשה למה הזכיר את מות תרח שלא בזמנו. 1

3.

גור אריה: הכתוב לא בא כאן לספר את מנין הדורות בזה אחר זה אלא לומר שתרח מת בחרן ולא הספיק לבא לארץ ישראל, ולכן אין לומר שסיפר על מות תרח בשעה שסיפר על חייו. 2


1

וע"ע בגבורות ה' למהר"ל, (פ"ה עמ' לג ד"ה ובבראשית) שהרחיב בדברים אלו.

2

וע"ע בגבורות ה' למהר"ל, (פ"ה עמ' לג ד"ה ובבראשית) שהרחיב בדברים אלו.

2)

רש"י: שלא יהא הדבר מפורסם לכל וכו': וכי התורה כתבה כך בשביל אלו שלא יחשבו את מספר השנים?

1.

גור אריה: במדרש לא כתוב כרש"י אלא רק שהרשעים בחייהם קרואים מתים.

3)

רש"י: ויאמרו לא קיים אברם את כבוד אביו: כיצד יאמרו כך, והרי ה' ציוה לו לצאת לארץ?

1.

גור אריה: יש גנאי בכך שבפועל לא קיים מצות כבוד אביו. 1

2.

גור אריה: בן צריך לכבד את אביו מפני שהוא מתייחס אליו, אבל אברהם איננו קשור לתרח כי אברהם הוא התחלה [ולא המשך של תרח], ולכן הקדים מיתת תרח לומר שאינם מתקשרים זה עם זה אלא להפך- אברהם מתייחס לסילוקו של תרח, וזהו שאמר המדרש 'לך אני פוטר ואין אני פוטר אחר', כי הראשונים היו תוהו ואברהם תחילת הבנין, והאור מסלק את החושך. 2


1

והגנות היא כאשר ראוי היה לקיים מצוה והוא נפטר מחמת אונס, אבל כאן הקדים מיתתו ללמדך שאביו נחשב כבר כמת ואברהם כלל איננו זקוק לכבדו, [וע"ע בגבורות ה' למהר"ל (פ"ו עמ' לח ד"ה במדרש) שנחשב שאברהם קיים כיבוד אב].

2

וע"ע בגבורות ה' למהר"ל, (פ"ה עמ' לד ד"ה אבל יש) שהרחיב בדברים אלו.

4)

רש"י: שהרשעים...קרוים מתים, והצדיקים...קרוים חיים: למה הדבר כך?

1.

גור אריה: חיות היא דבר ללא הפסק (דוגמת המעין שנקרא 'מים חיים') והרשע יש לחיותו הפסק, ולכן חייו אינם חיים. הצדיקים קרויים חיים גם במותם כי הם מוכנים לחיים שאחרי התחיה.

5)

רש"י: ולמה הקדים...מיתתו... שהרשעים...קרויים מתים: למה לא די במה שנתבאר לעיל שאין לאברהם יחוס וצירוף אל תרח?

1.

גור אריה: קשה על זה שבפועל תרח היה עדיין חי, וכיצד תאמר שחיי אברהם מתייחסים למות תרח? אלא שגם בחייו הוא נחשב כמת, ורמז לך שמעלת אברהם מתייחסת אל מיתת תרח.

6)

רש"י: שהרשעים...קרויים מתים: קשה שלקמ' (טו,טו) דרשו שתרח עשה תשובה קודם מותו?

1.

רמב"ן: אולי רק במותו עשה תשובה, או ששם הכוונה שיש לו חלק לעוה"ב בזכות בנו.

2.

גור אריה: נראה שבחייו נקרא מת ורק מיתתו כיפרה עליו.

3.

מהר"ל (גבורות ה' פ"ה עמ' לה): תרח לא עשה תשובה לגמרי, ותשובתו התקבלה רק בזכות אברהם. 1


1

ולכן אברהם לא מתייחס אליו ופטור מלכבדו (כמבואר בשאלות הקודמות), כי כשלעצמו הוא מת, והוא חי בזכות אברהם- להפך מכל בן שקיים בזכות אביו.

ספר: פרק: פסוק:
חודש: יום: שנה:
חודש: יום: שנה:

KIH Logo
כולל עיון הדף
הקדשות ותרומותתגובות מקוראיםרשימות דוא"לחומר על כל התלמוד והמשנהשאל את הכוללקישורים ללומדי התלמודלוח למחזור הנוכחילוחות ללימודים יומיים אחרים