למה נמחה קודם האדם ואח"כ הבהמות?
מהר"ל (נתיבות עולם, נתיב השתיקה פ"א עמ' ק"א ד"ה בפרק): הצורה ראויה אל השלמות ולכן היא מתקלקלת בחסרון מה, ובה מתחילה הפורענות, ולכן האדם נמחה תחילה במבול. 1
הצורה היא התכלית והמימוש, והאדם הוא תכלית הבריאה. וע"ע במהר"ל בנצח ישראל (פרק ל"ט עמ' קס"ז ד"ה עוד שם) מה שביאר בענין זה.
אך נח: קשה שברש"י לקמ' (יד,יג) כתוב שעוג פלט מהמבול?
אך נח: אם גם עוג פלט למה הוא לא נמנה?
גור אריה (לקמ' יד,יג): עוג וזרעו נאבדו ולכן התורה לא מונה אותם.
אך נח: למה זכה גם עוג להנצל?
גור אריה (לקמ' יד,יג): ה' השאיר אותו כדי שיבא משה ויהרוג אותו ויראה בזה חסדי ה'.
גור אריה (לקמ' יד,יג): עוג היה מבני שמחזאי [-המלאך שירד לעולם לפני המבול, עי' נדה דף סא.] והיה בו ענין אלוקי, והיה ראוי שיהרג ע"י משה איש האלוקים ולא ע"י המים שהם פחותי המדריגה. 1
שהרי המים הם חומר ללא צורה ואילו משה נמשה מהמים, כלומר- יש לו צורה נבדלת מהחומר, כפי שביאר המהר"ל בגבורות ה' פי"ח עמ' פב ד"ה ותקרא.
שאלות על רש"י
רש"י: וימח- לשון ויפעל: ממה בא רש"י להוציא?
גור אריה: אפשר להבין שהנבראים נמחו מעצמם על ידי המים, ולכן פירש רש"י שזה לא 'נפעל' אלא לשון 'ויפעל'. עיי"ש.
רש"י: ומדרש אגדה וכו': למה נזקק רש"י לדברי אגדה?
גור אריה: פשוט שרק נח נשאר ולמה כתוב "אך"? [בהכרח שזה בא לדרשה.]
רש"י: הכישו ארי: מנין שדוקא ארי הכישו?
גור אריה: נח היה צדיק גמור ואין הקב"ה מוסרו אלא ביד בריה חשובה.