למה ניצטוה לעשות דוקא אמה?
גור אריה: אם האורך אמה הרוחב הוא טפח [כמבואר בשאלה הקודמת], וצריך שיהיה הרוחב טפח כי בפחות מכך אין דין אוהל, והתיבה שימשה כאוהל.
שאלות על רש"י
רש"י: חלון, ויש אומרים אבן טובה: במה נחלקו הפרושים?
גור אריה: לפרוש השני קשה שהיה צריך לכתוב במפורש חלון? אלא הכוונה לאבן טובה. לפרוש הראשון חלון זה נקרא צוהר כי היה עשוי לאורה ולא להכניס ולהוציא, ולכן היה עליו לעשותו בגודל ובמקום המתאימים להאיר.
רש"י: ויש אומרים אבן טובה: למה לא לקח נר? ולמה לא היה די בחלון שהייה לתיבה?
גור אריה: התיבה הייתה דומה לכלל העולם, ולכן היו בה שלוש קומות כנגד ג' עולמות שיש בבריאה, ולכן גם קבע בה אבנים טובות כדוגמת המאורות. 1
למדנו מדבריו שהתיבה לא הייתה סתם אמצעי להינצל, אלא בשעת חורבן העולם נתן ה' לנח מקום חליפי שהוא דוגמת העולם, ולכן היו בה גם מאורות. ועי' בפסוק הקודם מה שהובא מהמהר"ל לגבי טעם מידות התיבה.
רש"י: קצר מלמעלה ועומד על אמה: לא מפורש האם אורך התיבה מלמעלה היה אמה או רוחב התיבה?
רא"ם: כשם שמלמטה היה הרוחב שישית מהאורך, כך מלמעלה, נמצא שאורך התיבה היה אמה ורוחבה טפח, כדי שיהיה השטח קטן ולא יוכלו המים להיכנס שם.
רש"י: בצדה...שלא יפלו הגשמים בה: מנין לרש"י שזהו הטעם?
גור אריה: אם לא כך, היה צריך לעשות את פתח התיבה מלמעלה כנהוג בשאר מקומות.
רש"י: עליונים לאדם וכו': מנין שיש יעוד שונה לכל קומה?
גור אריה: מלשון הכתוב משמע שלכל קומה מדריגה שונה, שאם לא כך- צריך היה לכתוב 'שלוש עליות תעשה'.
רש"י: עליונים לאדם וכו': למה כך היה הסדר?
גור אריה: אמנם בגמ' כתוב כרש"י, אבל בילקוט הגירסה שתחתיים לבהמה, אמצעי לאדם ועליונים לזבל, וגם במדרש מבואר שהאדם והבהמות הטהורות היו באמצע, ונחלקו האם התחתיים לבהמה טמאה והעליונים לזבל או להפך. טעם הדבר שהאדם באמצע, כי למטה יש לחות ולמעלה יש את שטף המים והאמצעי שמור יותר. ונחלקו במדרש מה היה עדיף לבהמה, הלחות שלמטה או רעש שטף המים שלמעלה. עיי"ש.
רש"י: עליונים לאדם וכו': למה דוקא שלוש קומות?
גור אריה (לעיל,טז): התיבה הייתה דומה לכלל העולם, ולכן היו בה שלוש קומות כנגד ג' עולמות שיש בבריאה. 1
מהר"ל (חידושי אגדות ח"ד עמ' קס ד"ה ויש לפרש, נדה דף לא.): יש באדם ג' בחינות, חומר, צורה המוטבעת בחומר ונשמה נבדלת. כנגד זה לעובר יש ג' מדורים [כמבואר בגמ' בנדה] וכן נח היה בלוע בתיבה כעובר בבטן אמו והיו לו 3 מדורים: הזבל הוא חומר בלבד, בעלי החיים יש להם צורה המוטבעת בחומר, והאדם יש לו נשמה הנבדלת מהחומר.
נראה מהגור אריה שם שהתיבה לא הייתה רק אמצעי להנצל, אלא יצירה של עולם במקום העולם שנחרב, עיי"ש.