למה נידונו דוקא במים על כך שהיו פרוצים בעריות?
מהר"ל (חידושי אגדות ח"ב עמ' קלא, תחילת קידושין): הזנות היא סטיה- הסרה מדרך היושר, והמים מוּסרים מהישוב שהוא אמצע העולם. 1
מהר"ל (חידושי אגדות ח"ב עמ' קלא, תחילת קידושין): הזנות היא חומרית והמים חומריים [שהרי למים אין צורה מסויימת, עיי"ש], ולכן הם ראויים להיות מוסרים מהישוב המיועד לאדם השכלי. עיי"ש. 2
שאלות על רש"י
רש"י: כל מקום שאתה מוצא זנות: מנין שהפסוק מדבר על זנות?*
גור אריה: בפסוק הקודם כתוב "כי השחית כל בשר" דהיינו זנות, ועל זה ממשיך הפסוק "קץ כל בשר". 1
לפנינו ברש"י כתוב "זנות ועבודה זרה" אבל בגור אריה בכמה מקומות כאן נראה שגרס רק זנות.
רש"י: אנדרלמוסיא באה לעולם: מהי אנדרלמוסיא? והיכן זה היה במבול?
גור אריה: בערוך כתוב שזהו דֶבֶר, ויש במדרש שמלאך המוות היה הולך במי המבול, ולכן ציוה הקב"ה את נח להסתתר בתיבה. עיי"ש.
רש"י: והורגת טובים ורעים: א"כ כיצד ניצל נח?
גור אריה: מחמת שגם הטובים נהרגים נזקק נח לעשות תיבה כדי להבדל מהם, וכשנבדל הצדיק מהרשע אינו נאבד עמו.
רש"י: והורגת טובים ורעים: למה נהרג הצדיק עם הרשע כאשר יש זנות בעולם?
גור אריה: היצר הוא משחית, ולכן כאשר חוטאים ביצר של עריות ניתנת רשות למשחית, והשחתה עוקרת מהיסוד- והצדיקים הם יסוד ועיקר העולם.
רש"י: והורגת טובים ורעים: לכאורה ראוי שיבא דֶבֶר גם על עבודה זרה?*
גור אריה: העובד ע"ז חוטא בה' [בכך שהוא כופר בו] ולכן הקב"ה נפרע ממנו בעצמו והוא מבחין בין טוב לרע, לעומתו- החוטא בעריות נענש ע"י ה'משחית' שאינו מבחין בין טוב לרע 1 .
גור אריה: חטא של עריות נעשה בגוף, וכשבא כליון על הגוף אין הבחנה בין צדיק לרשע שהרי גופם שווה, אבל בנפש הם נבדלים ולכן בחטא של ע"ז אין הצדיקים נאבדים.
לפנינו ברש"י כתוב "זנות ועבודה זרה" אבל בגור אריה בכמה מקומות כאן נראה שגרס רק זנות.
רש"י: נחתם גזר דינם...על הגזל: לעיל כתב שנענשו מחמת הזנות?
גור אריה: מין העונש (שנאבדו טובים ורעים) בא בגלל הזנות (ככתוב "קץ כל בשר"- גם הטובים), אבל הגזרה עצמה באה בגלל החמס (ככתוב "בא לפני כי מלאה הארץ חמס")
רש"י: נחתם גזר דינם...על הגזל: למה גזר הדין בא דוקא בגלל הגזל?
גור אריה: הקב"ה חס על העולם ואינו ממהר להביא את הגזירה, אבל הגזלנים מחריבים את העולם ואז גם הקב"ה לא חס.
גור אריה: כאשר האדם גוזל בחוזקה את של חבירו, גם מלמעלה מתעוררת גזירה חזקה וחתומה שאין לה חזרה.
גור אריה: הגזירה לא נחתמת כאשר אפשר לשוב בתשובה, אבל הגוזל את הרבים אין לו תשובה [כי אינו יודע למי להשיב] ולכן נחתם גזר דינם.
רש"י: שאף שלשה טפחים של עומק המחרישה נמוחו: למה הביא רש"י גם את המדרש?
גור אריה: קשה ש"את הארץ" מיותר, שהרי פשוט שנשחתו מהארץ? לכן פירש 'עם הארץ'.
רש"י: שאף שלשה טפחים של עומק המחרישה נמוחו: למה השחית גם את הארץ?
גור אריה: הארץ ניתנה לבני אדם, וכאשר חטא האדם השחית הקב"ה גם את מה שנצרך לאדם- ג' טפחים של עומק המחרישה.