מה פרוש "ויגוע ויאסף"?
מהר"ל (חידושי אגדות ח"ג עמ' עז ד"ה כל, ב"ב דף טז:): גויעה ואסיפה נאמרה בצדיקים, כי אצלם הנשמה נאספת כאשר הגוף גווע, אך אצל רשעים הנפש נוטה אל הגוף. עיי"ש.
שאלות על רש"י
רש"י: יעקב אבינו לא מת: כיצד אמרו שהוא לא מת, והרי קברו אותו?
גור אריה: בגמ' למדו שיעקב בחיים כמו זרעו כי בירמיהו הוקש יעקב לבניו, ופרוש הדברים שאין יחס בין המציאות להעדר, ולכן אם מייחסים את הבן לאב- בודאי גם האב חי כי היחוס של הבן לאב הוא דבר שאין לו ביטול. ומדובר דוקא בזרע ישראל שיש להם חיים תמידיים ולא חיי שעה.
גור אריה: המות הוא קצה וסוף, ואצל יעקב אין קצה, כי יעקב שמידתו יושר הוא אמצעי בין אברהם ליצחק. 1
גור אריה: החומר מבדיל בין האדם להשם, ולכן יעקב שנפרד מהגוף והחומר, התקיים בו "חיים כולכם היום". 2
גור אריה (שמות ד,יט): יעקב היה מחובר למעיין החיים שאיננו פוסק, שהרי נתברך בנחלה ללא מצרים, ולכן הוא חי גם במותו. 3
מהר"ל (נתיבות עולם, נתיב התמימות פ"א עמ' רג) יעקב זכה לכך כי היה תם וישר וההולך בתומו דבק בהשם.
מהר"ל (תפארת ישראל פנ"ב עמ' קס): לכבוד האדם וצלמו אין העדר גמור [גם בשעת מיתה] וצלמו של יעקב היה כצלמו של אדם הראשון. 4
פרוש הדבר לכאורה שאברהם מידתו חסד שבימין ויצחק מידתו גבורה שבשמאל, ויעקב ממוצע ביניהם, ולכן מידתו יושר שבאמצע ואין לו קצה.
עיין במהר"ל בנתיבות עולם (נתיב היסורין פ"א עמ' קעד ד"ה ולפיכך) שיעקב קיבל יסורין באהבה ולכן הוא לא מת כי היה מחובר למקור החיים העליון על ידי שהיה מסולק מהחומר.
עיין עוד במהר"ל בדרך חיים (פ"ה מ"ט, עמ' רמז ד"ה וכדי) שיעקב הוא הפך של שפיכות דמים ולא ראה קרי מימיו, ולכן איתו החיים והוא לא מת.
ומפני שהיה ליעקב 'צלם אלוקים' בשלמות, הוא לא מת.