שאלות על רש"י
רש"י: תעלא בעידניה: מהו 'בעידניה'?
גור אריה: כאשר השעה עומדת לו.
רש"י: תעלא בעידניה: למה יעקב לא השתחווה בבא יוסף אליו?
גור אריה: גנאי היה ליוסף אם היה אביו משתחוה לו, ורק כאן הוא השתחוה על שהבטיח לו על הקבורה.
רש"י: לצד השכינה: אולי במקרה הוא השתחוה לראש המיטה?
גור אריה: קשה למה מספר הכתוב שההשתחויה הייתה על ראש המיטה? [אלא שזה היה מכוון לצד השכינה].
רש"י: לצד השכינה: מנין שהשתחוה ליוסף בגלל 'תעלא בעידניה', אולי השתחוה לה' על בשורת הקבורה?
גור אריה: כשירד יעקב למצרים כבר הבטיחו ה' שהוא יחזור לארץ, ואם הוא היה משתחוה עכשיו על כך, היה נראה שעד עכשיו הוא לא האמין בהבטחה זו.
רש"י: שהשכינה למעלה וכו': יעקב עוד לא היה חולה אז?
גור אריה: כבר תשש כחו ולכן היה ה' למעלה מראשותיו.
רש"י: שהשכינה למעלה וכו': למה כך היא המידה?
גור אריה: ה' שוכן את דכא ושפל רוח.
מהר"ל (חידושי אגדות ח"ב, עמ' יט ד"ה מנין, נדרים דף מ.): הטבע החומרי מסולק אצל החולה ולכן ה' שנבדל מהטבע למעלה מראשותיו.
מהר"ל (נצח ישראל פ"י, עמ' סד ד"ה ובפרק): החולה יצא מהסדר הטבעי והוא צריך שמירה, ולכן שכינה למעלה מראשותיו.
רש"י: למה השתחוה יעקב והרי יוסף עוד לא קיים את השבועה?
גור אריה: יעקב לא חשד ביוסף שלא יקיים את השבועה.