שאלות על רש"י
רש"י: והנה עיניכם רואות- בכבודי וכו' ועוד כי פי המדבר אליכם וכו': למה לא פירש רש"י כפשוטו- עיניכם רואות שפי מדבר אליכם?
גור אריה: לא יתכן לפרש 'עיניכם רואות שפי מדבר עליכם' כי לא שייך בזה לשון ראיה אלא שמיעה.
רש"י: והנה עיניכם רואות- בכבודי...אני מהול ככם: מנין ללמוד 2 דברים מהפסוק- את כבודי ושאני מהול?
גור אריה: אם הכוונה הייתה רק לאחד מהפרושים, הכתוב לא היה סותם אלא מפרש.
רש"י: והנה עיניכם רואות- בכבודי: לפרוש זה מה כוונת יוסף לומר?
גור אריה: יוסף ביקש שיאמרו לאביו "רדה אלי" כי בידי יכולת להיטיב לכם [שהרי עיניכם רואות בכבודי].
רש"י: שהרי אני מהול ככם, ועוד כי פי המדבר אליכם בלשון הקודש: לכאורה אין כאן ראיה שהוא יוסף, שהרי בני ישמעאל נימולים, וכן הרבה אנשים יודעים לשון הקודש?
גור אריה: הכנענים מדברים בלשון הקודש ואינם נימולים, והישמעאלים נימולים ואינם מדברים בלשון הקודש, ולכן על ידי שניהם יש ראיה שהוא יוסף.
גור אריה: המילה היא אות ברית בגוף האדם, וגם הלשון היא הכרה עצמית לאדם ולכן אין לתלות שמא אחד מבני ישמעאל למד לשון הקודש. 1
נראה שכוונת הגור אריה לחלק בין ראיה נסיבתית- ידיעת סיפור המכירה, לבין ראיה עצמית בגופו של האדם, עיין שם.
רש"י: אני מהול ככם. ועוד כי פי המדבר אליכם בלשון הקודש: למה לא הוכיח מכך שידע את דבר המכירה?
גור אריה: יוסף כבר הזכיר (בפסוק ד) את המכירה, אבל האחים יכולים לחשוב שהוא שמע זאת מיוסף [וזו לא ראיה שהוא יוסף].
גור אריה: המכירה היא מאורע מיקרי [לעומת המילה והלשון שהם בעצמותו של האדם], ולכן יש לפקפק בה שהוא שמע את הדברים מיוסף [והוא עצמו איננו יוסף]. 1
נראה שכוונת הגור אריה לחלק בין ראיה נסיבתית- ידיעת סיפור המכירה, לבין ראיה עצמית בגופו של האדם, עיין שם.
רש"י: אני מהול ככם. ועוד כי פי המדבר אליכם בלשון הקודש: למה לעיל (פסוק ד) רק הראה להם שהוא מהול וכאן מזכיר גם את הלשון? ולמה חזר והראה להם כאן את המילה?
גור אריה: לעיל הוא דיבר איתם בלשון הקודש [ולא היה לו צורך לציין שהוא מדבר בלשון הקדוש], אבל כאן הוא אומר להם להגיד זאת לאביו כדי שידע יעקב שהוא בנו, [ולכן צריך להזכיר את המילה והלשון].
רש"י: אני מהול ככם: מה הראייה מהמילה, והרי כל המצרים נימולו?
גור אריה: הראייה היא מצירוף הלשון והמילה [ולא מהמילה לבדה].
גור אריה: המצרים נימולו בגלל יוסף וזה ראייה שהוא מבני יעקב.