שאלות על רש"י
רש"י: מקשקשת בתוכו כפעמון: החלק המקשקש הוא הענבל ואילו 'פעמון' הוא שם הזג והענבל יחד?
רא"ם: החלק נקרא כאן בשם של הכלל- הענבל על שם הפעמון.
גור אריה: הקישקוש מתייחס אל הפעמון [כולו] ולא אל הענבל [לבדו]. 1
נראה לפרש דבריו שאמנם הענבל עושה את פעולת הקישקוש, אבל הקול יוצא על ידי הכאת הענבל בזג, וזהו הפעמון.
רש"י: שהיו שם שתי פעימות: מנין דרשו זאת?
רא"ם: בגלל השינוי בין "ותפעם" ל"ותתפעם" יש לדרוש את התי"ו המיותרת כאילו כתוב פעמיים 'ותפעם'.
גור אריה: "ותתפעם" הוא מלשון התפעל- כלומר שרוחו מכה בעצמו והוא המכה והמוכה, נמצא שכל חלק ממנו מכה ומוכה ויש שני מכים ושני מוכים. 1
נראה לפרש שבנין התפעל הוא פועל היוצא לעצמו- נמצא שרוחו היכתה בעצמו ולפיכך הוא מכה בעצמו ועצמו מכה בו ויש כאן שני מכים ושני מוכים.
רש"י: הנחרים בטימי מתים: מה פרוש הדבר?
גור אריה: 'נחרים' הוא מלשון גירוי- הם מגרים בעצמות לגלות להם העתידות.
רש"י: פותרים...אבל לא לפרעה: מנין דרשו זאת?
גור אריה: קשה ש"לפרעה" מיותר כאן? אלא שהם פתרו ולא נכנס הדבר לאזניו.
רש"י: שבע בנות אתה מוליד וכו': למה פרעה לא קיבל את דבריהם?
גור אריה: מכיון שלא נחה רוחו אחרי שפתרו לו, הוא הבין שאין ממש בפתרון שלהם.
גור אריה: פעימת רוחו מראה שיקרא דבר חידוש ואם הוא יוליד ויקבור 7 בנות, נמצא שלבסוף הוא ישאר כפי שהיה בהתחלה [ולא יהיה דבר חדש].
רש"י: שבע בנות אתה מוליד וכו': מנין לחז"ל שכך פתרו לו?
גור אריה: מכך שכתוב "ואין פותר...לפרעה" משמע שלא היה קולם נכנס באזניו וכאילו לא פתרו כלום, כי פתרו שיוליד ויקבור 7 בנות- נמצא שלבסוף יהיה כמו שהיה בתחילה ואין סיבה שתפעם רוחו.
גור אריה: החרטומים פירשו שהפרות רומזות לבנות מלשון "פרו ורבו" ופרעה לא הבין זאת כי הוא לא ידע את לשון הקודש.
רש"י: שבע בנות אתה מוליד וכו': מה היה פתרון שני החלומות לפי דבריהם ולמה דוקא דברים אלו?
גור אריה: כיון שחלם שני חלומות בלילה אחד, הם בודאי דומים זה לזה, ולכן את חלום השיבולים פתרו שהוא עתיד לכבוש 7 ערים, כי הבנים הם ישוב הארץ כמו כיבוש הארץ.
גור אריה: הם לא התכוונו דוקא לפתרון הזה, אלא הכוונה שהם פתרו לו דברים שאין בהם חידוש, כגון שיוליד 7 ויקבור 7.