1)

מה המהלך של סדר האותות?

1.

מהר"ל, גבורות ה' (פכ"ז עמ' ק"י): נרמזו כאן הסיבות לגאולת ישראל- בנחש נרמז שהמצרים נושכים וממיתים אותם כנחש. בצרעת נרמז שהמצרים מטמאים אותם כמצורע וזה לא ראוי לקדושת ישראל. בדם נרמז שהמצרים ראויים לעונש על מה שעשו לישראל. 1

2.

מהר"ל, גבורות ה' (פכ"ז עמ' ק"י): האותות הורו שה' מושל בכל וראוי לשמוע לו, ולכן תחילה מֶיַרא ה' את האדם (-משה נס מהנחש), ואח"כ מכה אותו (-נצטרעה יד משה), ולבסוף מכת מות (- היאור נהפך לדם).

3.

מהר"ל, גבורות ה' (פכ"ז עמ' ק"י ד"ה ועוד): האותות כנגד האבות- ארס הנחש שורף כאש וזה כנגד יצחק, הצרעת כשלג 2 כי השלג ממים וזה מידת אברהם שמידתו חסד, והדם ממוצע- חם כאש ולח כמים, וזוהי מידת יעקב 3 , ועוד שהדם הוא עיקר האדם וזו מידת יעקב. 4

4.

מהר"ל, גבורות ה' (פכ"ז עמ' קי"א ד"ה ועוד): כל אות היה חזק מקודמו- המטה נהפך לנחש אבל סופו היה לחזור להיות מטה כבתחילה, ולכן זה לא נחש גמור. הצרעת הייתה צרעת גמורה אע"פ שהיא הייתה עתידה לחלוף, כי כך דרך הצרעת, ולכן זה לא נס גמור. המים נעשו לגמרי לדם, וזה שינוי טבע גמור.


1

נראה במהר"ל שלטעם א' הגאולה היא מצד מצרים שלא ימיתו את ישראל, לטעם ב' הגאולה מצד שהטמא והטהור לא יכולים להיות יחדיו, ולטעם ג' הגאולה מצד ה' שהבטיח לדון את מצרים.

2

במהר"ל בחידושי אגדות (ח"ב עמ' כ"ב ד"ה ד' חשובים, נדרים דף סד ב) כתב שהצרעת היא הפסד בימין, כי היא בגוף והגוף הוא בימין, עיי"ש, וימין הוא חסד כידוע.

3

כידוע אברהם מידתו חסד, והמים הם חסד, יצחק מידתו דין והאש היא דין, ויעקב מידתו רחמים הממצעת בין החסד לדין, וזהו הדם. (וע"ע במהר"ל בנתיבות עולם, נתיב התורה פ"ב שהחלב שנעשה מהדם הוא ממוצע בין המים ליין, עיי"ש.)

4

הדם הוא הנפש- עיקר האדם, ועי' במהר"ל בגבורות ה' (פס"ז עמ' שי"ב) שדוקא ליעקב היה צלם אלוקים בשלמות מחמת קדושתו, עיי"ש. וע"ע מה שכתב בדרך חיים (פ"ה מ"ט, עמ' רמ"ז) שיעקב הוא ההפך של שפיכות דמים ולכן לא ראה קרי מימיו.

2)

מה התוספת שבכל אות על שלפניה? (עי' רש"י לקמן, שמות 4:8)

1.

מהר"ל, גבורות ה' (פכ"ז עמ' קי"א ד"ה ועוד): כל אות היה חזק מקודמו- המטה נהפך לנחש אבל סופו היה לחזור להיות מטה כבתחילה, ולכן זה לא נחש גמור. הצרעת הייתה צרעת גמורה אע"פ שהיא הייתה עתידה לחלוף, כי כך דרך הצרעת, ולכן זה לא נס גמור. המים נעשו לגמרי לדם, וזה שינוי טבע גמור. 1

2.

מהר"ל, גבורות ה' (פכ"ז עמ' קי"א ד"ה ועוד): עשה מופת באש ובמים שהם הופכיים זה לזה ולכן מי שלא האמין בראשון יאמין בשני, ומי שעדין לא האמין, יאמין באות השלישית הממצעת בין האותות. 2


1

ע"ע כעי"ז בגור אריה כאן (לקמן שמות 4:9), ובמה שהקשה על רש"י.

2

כפי שנתבאר לעיל (שמות 4:3:1:1*) שארס הנחש הוא מכח האש, הצרעת כשלג- מכח המים, והדם ממצע ביניהם כי יש בו חום ולחות.

3)

בפני פרעה עשה משה רק את האות של הנחש, וצריך ביאור מה עם שאר האותות?

1.

מהר"ל, גבורות ה' (פל"ב בתחילתו, עמ' קכ"א): משה עשה 3 אותות לפני ישראל כדי שיאמינו אמונה שלמה, אבל פרעה אין סופו להאמין ולכן די באות אחת לענות על מה שביקש אות.

2.

מהר"ל, גבורות ה' (פכ"ז עמ' ק"י): סדר האותות שמתחילה מֶיַרא ה' את האדם (-נחש), ואח"כ מכה אותו (-צרעת), ולבסוף מכת מות (-היאור נהפך לדם), ולכן בפני פרעה עשה את אות הנחש כי אם יראים מן הנחש בודאי יש לירא ממי שברא את הנחש, ואח"כ הכה אותם במכות, ולבסוף הטביעם בים.

שאלות על רש"י

4)

רש"י: ותפס אומנותו של נחש: למה דוקא הנחש מיוחס אל לשון הרע?

1.

מהר"ל, נתיבות עולם (ח"ב, נתיב הלשון סוף פ"ג, עמ' ע' ד"ה אמר ריש לקיש): הנחש נושך מחמת תשוקתו לרע ומבלי שתהיה לו הנאה, וזה יציאה מהסדר של כל הברואים, וכך בעל לשון הרע- הוא עושה רע בלי הנאה. 1


1

וממשיך שם המהר"ל שמסיבה זו הנחש נבדל מכל הנמצאים ויש איבה בינו לאדם, וכך בעל לשון הרע חפצו להזיק כי הוא נבדל מכל הנמצאים. וע"ע במהר"ל בנתיבות עולם (נתיב העבודה פ"י עמ' ק"ח) שהאריך בעניינו של הנחש.

ספר: פרק: פסוק:
חודש: יום: שנה:
חודש: יום: שנה:

KIH Logo
כולל עיון הדף
הקדשות ותרומותתגובות מקוראיםרשימות דוא"לחומר על כל התלמוד והמשנהשאל את הכוללקישורים ללומדי התלמודלוח למחזור הנוכחילוחות ללימודים יומיים אחרים