למה תמר ביקשה דוקא את שלושת הדברים הללו?
גור אריה (לעיל, פט"ו): ב3 דברים אדם ניכר ונבדל מאחרים וכנגדם ביקשה 3 דברים: א] בצורתו העצמית, ולכן ביקשה את החותם המעיד על צורתו. ב] במלבושיו, ולכן ביקשה את כסותו. ג] באומנותו, ולכן ביקשה את מקלו המורה על הממשלה שהייתה לו.
גור אריה (לעיל, פט"ו): בגלל 3 דברים אדם זקוק לבנים וכנגדם ביקשה 3 דברים: א] שלא ימחה שמו, ולכן ביקשה את החותם- כי הבן חותם האב. ב] גם אם כבר יש לו בנים ראוי לו להוציא ענפים והם השלמות שלו, ולכן ביקשה את הציצית שלו, כי הציציות הם ענפים מהבגד כשם שהבנים ענפים מגוף האב. ג] הבן משמש את אביו, ולכן ביקשה את מקלו כי האב נשען על בנו.
גור אריה (לעיל, פט"ו): תמר רמזה ליהודה שיש 3 סיבות שישאנה וכנגדם ביקשה 3 דברים: א] שלא ימחה שם המתים, ולכן ביקשה את החותם- שלא ימחה החותם של בניו. ב] בשביל יהודה עצמו- שהבנים הם ענפים היוצאים מהגוף ואסור ליהודה לבטל פריה ורביה, ולכן ביקשה את הציצית שלו, כי הציציות הם ענפים מהבגד כשם שהבנים ענפים מהאב. ג] תמר צריכה משענת להשען עליו, ולכן ביקשה את המטה כי האב נשען על בנו.
שאלות על רש"י
רש"י: ושמלתך שאתה מתכסה בה: רמב"ן: וכי ילך יהודה ערום?
גור אריה: היה ליהודה בגד נוסף, ואת הבגד הזה הוא לבש לשם מצות ציצית.
רש"י: ושמלתך שאתה מתכסה בה: רמב"ן: אם פתיל פרושו שמלה על שם פתילי הציצית והכוונה שהוא נתן לה את הציצית, קשה כיצד ביזה יהודה את מצות הציצית ונתן אותה לקדשה?
גור אריה: יהודה ייחד אותה לעצמו ולא הייתה זו ביאת זנות.
גור אריה: כתוב בחז"ל שמלאך הממונה על התאוה גרם לו לבא עליה, ולכן אין להקשות כיצד נתן לה את הציצית.