מהר"ל: מה בכך שראובן בלבל יצועי יעקב, והרי אפשר להחזיר אותם למקומם?
מהר"ל (חידושי אגדות, שבת דף נה: עמ' לג ד"ה מלמד): ראובן שכב במיטתו של יעקב באופן שייראה ששכב עמה, ובכך נאסרה עליו בלהה (ככתוב ביבמות כד:).
שאלות על רש"י
רש"י: עד שלא בא לחברון אצל יצחק: למה פירש רש"י כך?
גור אריה: קשה שמלשון הפסוק "בארץ ההיא" משמע שהמעשה קרא בגלל הארץ? ולכן פירש רש"י שזה קרא לו בגלל שאיחר בדרך.
רש"י: מעלה עליו הכתוב כאלו שכבה: כיצד יתפרש פשוטו של מקרא?
מהר"ל (חידושי אגדות, שבת דף נה: עמ' לד ד"ה מתוך): במדריגתו העליונה של יעקב השכיבה היא חיבור בלבד, ולכן בכך שבלבל יצועי אביו הוא לקח את בלהה מיעקב ונחשב ששכב עמה. 1
נראה שכוונת המהר"ל שבמדרגת יעקב הזיווג איננו ענין גופני אלא חיבור מושכל, ובמדרגה זו נחשב שראובן שכב עמה, כאשר הוא התחבר אליה על ידי שלקחה.