שאלות על רש"י

1)

רש"י: ודינה היכן הייתה: מנין שדינה היא זו שהייתה חסרה?

1.

גור אריה: ברש"י לקמן (מ"ג, כ"ט) כתוב שבכל השבטים נאמרה חנינה- "הילדים אשר חנן האלוקים את עבדך" [-כך אמר יעקב כשפגש את עשיו], מכאן שכל השבטים נמצאו באותה שעה. 1

2.

גור אריה: "ילדים" הם לשון זכר [ולכן יש לנקוט שדינה לא הייתה שם.] 2

3.

גור אריה: יעקב העביר לפי החשיבות, ואם דינה הייתה שם היא הייתה האחרונה במנין, ומכיוון שמנויים כאן 11 ילדים והאחרון חסר, יש לומר שזו דינה.


1

הגור אריה מקשה על פרוש זה שאולי אחד הילדים לא היה במחנה, אבל הוא חזר בשעת המפגש עם עשיו.

2

יש להקשות שצריך לכתוב "ילדים" כי היו שם גם זכרים? ואולי סבר הגור אריה שבסתם כשכתוב לשון זכר יש לפרש שזה זכר אלא אם יש הכרח שגם נקבות כלולות, וכאן אין הכרח ומסתמא היו כולם זכרים.

2)

רש"י: ולכך נענש יעקב...ונפלה ביד שכם: מנין שזו הסיבה שהיא נפלה בידו?

1.

גור אריה: כיון שהתורה מדברת בצדקת הצדיק, אם קרתה לו תקלה צריך לפרש את החטא (כדי שלא תהיה התורה חסרה), ולכן צריך לומר שכאן נכתב חטאו.

3)

רש"י: יבק - שם הנהר: אולי זה שם עיר?

1.

גור אריה: בספר דברים (ג, ט"ז) כתוב "ועד יבוק הנחל".

4)

רש"י: ויקח את...נשיו...ואת אחד עשר ילדיו: קשה שלעיל (ל"א, י"ז) כתב רש"י שיעקב מקדים את בניו לנשותיו?

1.

גור אריה (לעיל, ל"א, י"ז): קל יותר להעביר את הנשים מאשר את הבנים הקטנים, ולכן הקדים יעקב את העברת הנשים.

2.

גור אריה (לעיל, ל"א, י"ז): האשה והבנים הם ישוב העולם, ולכן כשמדובר על הליכה למקום שהוא מתיישב שם- אז מקדים יעקב את בניו שהם עיקריים אצלו, אבל בהעברת הנחל אין סיבה להקדים את הבנים.

ספר: פרק: פסוק:
חודש: יום: שנה:
חודש: יום: שנה:

KIH Logo
כולל עיון הדף
הקדשות ותרומותתגובות מקוראיםרשימות דוא"לחומר על כל התלמוד והמשנהשאל את הכוללקישורים ללומדי התלמודלוח למחזור הנוכחילוחות ללימודים יומיים אחרים