גור אריה: למה לא הזכיר יעקב את הבטחת "והיה זרעך כעפר הארץ" שנאמרה לאברהם וליעקב?
גור אריה: הברכה כחול הים מורה על הריבוי [כחול ששם גבול לים כי הוא רחב ומרובה], ואילו הברכה כעפר הארץ מורה על ההתרבות- כמעיין שנובע ומתוסף תמיד (כי אין מספר לעפר מחמת דקות חלקיו, ולכן יש בו ברכה בלי גבול), ולכן הזכיר כאן יעקב את ברכת החול- שלא יתמעטו בניו.
גור אריה: למה לא הזכיר יעקב את ההבטחה שיהיו ישראל ככוכבי השמים?
גור אריה: ברכה זו מורה על חשיבותם של ישראל ולא על ריבויים.
שאלות על רש"י
רש"י: היטב איטיב- היטב בזכותך, איטיב בזכות אבותיך: למה לא פירש רש"י שדיברה תורה כלשון בני אדם?
גור אריה: בהכרח שזה נכתב לדרשה, שהרי בודאי יש לו גם זכות אבות כפי שהובטח לו בצאתו מהארץ, וגם את זכות עצמו כפי שהובטח לו בצאתו מחרן.
רש"י: ולאברהם אמר (כב, יז) הרבה ארבה...וכחול אשר על שפת הים: למה לא הזכיר את מה שהבטיחו ה' בצאתו מחרן- "והיה זרעך כעפר הארץ"?
גור אריה: בזכות אבות לא שייך כל כך 'שמא נתלכלך בחטא' כי ה' זוכר חסדי אבות לבנים גם כשאינם ראויים.