שאלות על רש"י
רש"י: שהאמהות נביאות היו: בגמ' (מגילה דף יד.) לא נמנו לאה ורחל בין האמהות?
גור אריה: שם מונים רק את האמהות שנבואתן מפורשת בכתוב. עיי"ש.
רש"י: מי שנאמר בו על כן מרובה באוכלוסין: למה לשון "על כן" מלמד שהשבט היה מרובה באוכלוסין?
גור אריה: 'כן' מורה על גבול- 'כן וכן יהיה', ומי שנאמר בו "על כן" הוא למעלה מהשיעור המוגבל.
גור אריה: ה"על כן" בא לתת טעם לנתינת השם, ומכיוון ששמו עיקרי יותר מהאחרים, לכן הוא היה מרובה באוכלוסין, שהרי השבט המועט באוכלוסין הוא בטל אצל אחרים ואין לו שם בפני עצמו.
גור אריה: אצל מי שכתוב "על כן", טעם שמו דבק בשמו, וטעם השם הוא דבר מושכל [-רוחני ולא גשמי], ולכן יש לו מעלה עליונה שממנה הריבוי.
רש"י: חוץ מלוי שהארון היה מכלה בהם: וכי זלזלו הלויים בארון?
גור אריה: פעמים שבשגגה לא נזהרו בשמירת קדושתו.
רש"י: חוץ מלוי שהארון היה מכלה בהם: המניין שבפרשת במדבר נעשה חודש אחרי הקמת המשכן, ואעפ"כ לא היו אז שבט לוי מרובים?
גור אריה: ישראל התרבו במצרים כי "כאשר יענו אותו כן ירבה וכן יפרוץ", ושבט לוי לא עונו במצרים ולכן הם לא היו מרובים בשעת היציאה.
רש"י: ששלח הקב"ה גבריאל: על יעקב כתוב שהקב"ה קרא לו שם, ולמה כאן נשלח גבריאל?
גור אריה: יעקב היה מהאבות שהם המרכבה ולכן הוא לא זקוק למלאך אלא ע"י הקב"ה בעצמו.